Page 107 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
kan påvirkes
av campusledelse
ingen påvirkning
fra campusledelse
liten effekt
på campus
krav og forventninger fra
studenter og ansatte;
kundetilfredshet
immatrikulering
potensielle partnere
på stedet
konkurrenter lokalt og
nasjonalt
sosiokulturell og sosio-
økonomisk utvikling
samarbei
myndigh
og andre
interes
lokal og re
politik
arbeidsmarked for
tekn-adm personell
i eiendomsledelse
arbeidsmarked for
akademikere
demografisk
utvikling
nasjonal arealbruks-
politikk, regionalt og
lokalt styre
organisa
endrin
skal kunne bidra til NTNUs målopplevelse. Dette omfat-
ter forslag til visjon for NTNU campusutvikling og forslag
til kriterier for vurdering. I KVU-rapporten er tilsvarende
begrep samfunnsmål og effektmål.
Forslag til visjon for campusutvikling
NTNU skal ha en robust og fleksibel fysisk infrastruktur
som styrker NTNUs evne til å ivareta sitt samfunnsopp-
drag og være en attraktiv utdannings- og forskningsinsti-
tusjon på høyt internasjonalt nivå.
Forslag til kriterier for vurdering av campusløsninger
1. I hvilken grad vil campusløsningen støtte opp under den
videre strategiske utviklingen av NTNU?
• Der NTNUs strategi «Kunnskap for en bedre verden» og
målet om å bli internasjonalt fremragende danner basis
• Der en ivaretar NTNUs samfunnsoppdrag og
nasjonale rolle
• Der NTNUs profil og egenart styrkes
2. I hvilken grad vil campusløsningen ivareta NTNUs
behov for faglig utvikling gjennom utdanning, forskning,
nyskaping og formidling
• Der det er arealer av høy kvalitet for mangeartet
eksperimentell virksomhet i laboratorier, øvingsrom,
verksteder og på formidlingsarenaer
• Der det er lagt til rette for tverrfaglig samarbeid og
kommunikasjon mellom ulike fag
• Der det er mulig å tilpasse seg fremtidige behov for
vekst eller reduksjon innen utdanning og forskning
3. I hvilken grad vil campusløsningen gi grunnlag for en
god utvikling av NTNU i lys av nasjonale og internasjonale
utviklingstendenser og endringer?
• Der en har fokus på internasjonalisering av utdanning,
forskning og kunstnerisk virksomhet
• Der det er lagt til rette for å møte institusjonelle
endringer innen høyere utdanning i Norge
• Der en har et fremragende studietilbud for norske og
internasjonale studenter
• Det det er tilrettelagt for nyskaping og innovasjon som
en naturlig del av kunnskapsutvikling
Scenarioplanlegging kan identifisere strategisk valg (etter den Hejer 2011)