Læringsutbytte - Aldring og eldres helse - videreutdanning 2 år (deltid) - Trondheim
MENY
Aldring og eldres helse
VIDEREUTDANNING - 2 ÅR (DELTID) - TRONDHEIM
Aldring og eldres helse
– Læringsutbytte
studyprogramme-info-portlet
Kunnskap
Etter fullført videreutdanning skal studenten ha avansert kunnskap innen fagområdet aldring, og helse, ha oversikt over fagområdet og teorier knyttet til dette, samt ha spesialisert kunnskap innen sitt fordypningsområde. Studenten skal ha betydelig og inngående kunnskap innen gerontologi, geriatri og alderspsykiatri slik at hun/han kan foreslå tiltak for å løse eksisterende problemstillinger og avdekke ikke kartlagte behov for assistanse, pleie og/eller behandling. Studenten skal ha inngående kunnskap om tverrfaglig tenkning, og samarbeid og samhandling på tvers av tjenestenivå og -område. Videre skal studenten etter fullført utdanning ha betydelig kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskning innen feltet og kunne anvende kunnskap fra forskningsresultater for å utvikle sitt arbeidsfelt.
studyprogramme-info-portlet
Ferdigheter
Etter videreutdanningen skal studenten kunne anvende relevante teorier og arbeidsmetoder av vesentlig betydning for feltet på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal innen sitt fagfelt ha ferdigheter til å kartlegge behov på en reflektert måte og analysere faglige problemstillinger i lys av gerontologisk og geriatrisk tenkning. Videre skal studenten kunne bidra til utviklingen av aktuelle problemstillinger for forskning/ fagutvikling og bistå i forskning og arbeid med utviklingsoppgaver. Studenten skal ha ferdigheter til å arbeide tverrfaglig og i tråd med gjeldende retningslinjer i fagområdet og eksisterende forskningsetiske retningslinjer. Studenten skal videre kunne forholde seg reflektert til fagfeltet, dets forskning, og ulike informasjonskanaler.
studyprogramme-info-portlet
Generell kompetanse
Etter fullført videreutdanning skal studenten kunne analysere og formidle teorier, kunnskap og forskningsresultater fra feltet og kommunisere faglige problemstillinger innen feltet med fagpersonell og andre på ulike organisasjonsnivå. Videre skal studenten ha kompetanse til å begrunne sine vurderinger og beslutninger på et godt faglig, juridisk og etisk grunnlag. Studenten skal kunne anvende og formidle sine kunnskaper til å løfte frem eksisterende og nye problemstillinger og bidra til tverrfaglig tekning, samarbeid, forskning og innovasjonsprosesser knyttet til aldring og eldres helse innen ulike tjenestenivå og -områder.