Sivilingeniør/masterprogram 5-årig, Trondheim

Ekskursjoner

Hovedekskursjon 2016

Fredag 12. mars ankom 14 spente og forventningsfulle materialteknologistudenter Sør-Koreas hovedstad Seoul. Ett års planlegging og dugnadsarbeid skulle endelig konverteres til erfaringer og opplevelser de aller fleste ikke får oppleve i løpet av livet. På planen sto blant annet besøk på både verdens største skipsverft og verdens største bilfabrikk.

Planleggingen av ekskursjonen kom i gang for alvor i begynnelsen av høstsemesteret i 3. klasse – Sør-Korea ble valgt som ekskursjonsmål og professor Merete Tangstad ble forespurt som leder for ekskursjonen. Merete hadde, i tillegg til å være en flink og entusiastisk foreleser med god kontakt med studentene, gode kontakter i Sør-Korea og fikk dermed laget et spennende og variert faglig program for ekskursjonsuka.

Vi tjuvstartet allerede lørdag med et besøk på den norske ambassadørens residens i Seoul. Der ble vi tatt imot av ministerråden, en rådgiver ved ambassaden, som i tillegg skrev en master ved NTNU, og lederen for ANSA i Seoul. Vi fikk høre svært interessante foredrag om Sør-Koreansk histore og -industri, diplomatiske bånd til Norge og hverdagen som student i Seoul.  Med uunnværlig lokalkunnskap i bagasjen dro vi sørover til landets nest største by, Busan, med hurtigtog i opptil 300 km/t.

I løpet av uka var vi på i alt 6 bedriftsbesøk. Vi startet med en introduksjon på DNV GLs kontor i Busan og var deretter på besøk hos kraftindustrileverandøren Doosan Heavy Industries, skipsverftet Hyundai Heavy Industries og bilfabrikken Hyundai Motorcar Co. i nærheten av Busan. Her ble vi guidet rundt av en materialteknolog fra DNV GL samt guider fra de ulike bedriftene.  Deretter forflyttet vi oss til den lille byen Pohang, hvor vi sannsynligvis var de eneste turistene. Der besøkte vi POSCO stålverk og POSTECH University, før vi avsluttet ekskursjonen tilbake i Seoul fredag kveld. Alle besøkene var vellykkede, og alle var imponerte over forskjellen i størrelsesorden på de gigantiske anleggene i Sør-Korea og tilsvarende norske forhold. Høflighet og æreskultur er viktig for koreanerne, så vi ble stort sett mottatt som næringslivstopper der vi var på besøk, noe som var uvant for de fleste, men noe vi sikkert kan vende oss til.

Utenom det faglige hadde Sør-Korea også mye annerledes og spennende å tilby. Det ble mange muligheter til å shoppe, gå på sightseeing, prøve nye matretter og synge karaoke, for de som liker slikt. Klassen fikk en unik mulighet til å bli mer sammensveiset, og det ble både felles middager og en bursdagsfeiring før alt kulminerte i en karaoke-session hvor hele klassen deltok. Etter ekskursjonen benyttet flertallet seg av muligheten til å fortsette turen, og feriedestinasjonen var Thailand. Her ble det en miks av solfylte dager på stranda og hektisk shopping i Bangkok.

Hovedekskursjon 2015

Planleggingen hadde pågått i over et år, så da vi endelig møtte opp klokka 06.30 på Gardermoen lørdag morgen den 21. mars var vi klare for tur. Valget hadde stått mellom Nord-Amerika, Shanghai og Singapore, men det var ikke tvil om at flertallet ville reise til Singapore. Klassen hadde i samarbeid med mange spennende bedrifter arrangert Materialdagen høsten før for å samle inn midler til turen.

Med på turen hadde vi fått med oss professor Hans Jørgen Roven, som har flere kontakter i Asia. Sammen med ekskursjonskomitéen, ble det satt opp en uke med bedriftsbesøk. Første besøk gikk til den norske ambassaden som lå i toppetasjen i sentrum. Her fikk vi lære mye om Singapore sin historie, politikk og industri. Det var en god start på uka, for da fikk vi et innblikk i hvordan Singapore fungerer. Ideologien i landet er bygget på respekt for alle mennesker, noe som kommer av at landet er satt sammen av flere kulturer og religioner.

Resten av uka besøkte vi bedrifter som Det Norske, Keppel, National University of Singapore (NUS), DNV-GL og REC. Vi ble tatt godt imot hos alle bedriftene og ble ønsket velkommen til Singapore. Det var en veldig lærerik uke, da vi fikk møtt flere bedrifter og så dimensjonene av hva de produserte. Hos Keppel og Det Norske fikk vi se store verft i produksjon, mens REC viste oss de ulike stegene for å produsere solcellepanel – fra flytende silisium til de elektriske koblingene.

På kveldene var det ikke mangel på ting å finne på. Det ble en del shopping på flere av de utallige kjøpesentrene. I Singapore finner man alle de store internasjonale motehusene, men med en studentlommebok ble det mest vindusshopping. Hovedattraksjon i Singapore er å prøve ut all den ulike maten man kan finne. Siden landet har fått en kombinasjon av ulike kulturer, har de fått de beste kulinariske severdigheter. Indisk i «little India», kinesisk i «Chinatown» eller bare sette seg på en brittisk pub langs elva.

Etter uken var det tid for påskeferie, så da dro alle i forskjellige retninger. Flest dro til Kambodsja, to til Bali, to til Malaysia, en til Kina, en til Australia og en som tok påskeferien hjemme i Norge. Alle var ganske fornøyde med solfargen sin da vi kom tilbake til Norge.

Hovedekskursjon 2014

På høsten i 2013 begynte klassen for alvor å planlegge hovedekskursjon, det stod mellom USA, Asia og Brasil. Etter mange diskusjoner landet valget på Brasil, nærmere bestemt Rio de Janeiro. For å kunne reise på hovedekskursjon lå det mye planlegging bak, penger skulle samles inn og turen skulle planlegges ned til minste detalj. Materialdagen ble arrangert for femte gang og hele klassen la ned en solid innsats.

Med oss til Brasil hadde vi professor Merete Tangstad, som på forhånd hadde hjulpet oss med det faglige opplegget rundt turen. Da klassen landet i Rio de Janeiro sent på kvelden, ble vi hentet med buss og kjørt til hotellet som lå på Copacabana. Det faglige opplegget fylte hele uken fra morgen til kveld, vi besøkte flere bedrifter og et universitet. Første dagen var vi innom PUC, som er et katolsk universitet i Rio de Janeiro. Her fikk vi et innblikk i studentenes hverdag, hvilken forskning skolen drev med, samt et innblikk i hvordan denne forskningen ble gjort. Videre besøkte vi Sintef og Subsea7, som hadde kontorer i hjertet av Rio de Janeiro. Det var interessant og spennende, å høre på hva de holdt på med og hvordan de arbeidet. Under besøket hos Sintef ble vi invitert på fest hjem til Kjetil Solbrække, daværende administrerende direktør i Sintef. Her møtte vi andre studenter fra industriell økonomi og petroleum ved NTNU som også var på hovedekskursjon. Vi var også innom Petrobras som er en av verdens største energiselskaper, vi ble vist rundt og fikk se hvordan materialteknologene jobbet og hvilke utfordringer de stod over. Ikke alle bedriftene vi besøkte lå i Rio de Janeiro, klassen dro med buss i et par timer til Volta Redonda der vi besøkte CSN som er et stort stålverk. Her fikk vi en rundtur der vi så på hele prosessen fra smelte til produkt.

Selv om store deler av dagene gikk til besøk, fikk vi tid til å nyte byen på kveldene og å kjenne på livet i Rio de Janeiro. Klassen spiste mye god mat og det ble alt i alt en meget vellykket ekskursjon.

Etter den faglige uken ble nesten hele klassen igjen som en del av påskeferien. Noen dro til Forteleza og nøt en avslappende ferie, andre dro til midten av Amazonas på eventyrferd.

Hovedekskursjon 2012

Etter nesten et år med planlegging var dagen endelig kommet. Torsdag 22. mars 07:35 dro vi fra Gardemoen med kurs mot Narita Airport, Tokyo. Et år tidligere hadde klassen kunnet velge mellom tre ulike destinasjoner; Brasil, Sør-Afrika og Japan, men det var ikke noe tvil om at klassens store flertall ville til Asia og Japan.

Da land var bestemt, begynte arbeidet med turen. Materialdagen ble arrangert, med foredrag og stands med bidrag fra mange spennende bedrifter. Hele klassen bidro og jobbet hardt for at vi skulle kunne reise på ekskursjon, noe som førte til at både Materialdagen og ekskursjonen ble vellykket.

Ekskursjonen var fantastisk interessant, lærerik og ikke minst morsom. Det å oppleve Japan på nært hold var spennende. Knut Marthinsen var med som reiseleder, og bidro sammen med representanter fra klassen og Geir Martin Haaberg, til å sette opp det faglige opplegget for turen.

Vi var på besøk hos mange ulike bedrifter. Den første bedriften vi besøkte var Nippon Steel, et enormt stålverk hvor vi fikk se kilometerlange stålplater bli rullet. Deretter besøkte vi Den Norske Ambassaden i Tokyo og senere samme dag AIST hvor vi var på omvisning i laboratoriene deres og fikk en innføring i deres satsningsområder innen forskning. Vi var også innom Technological University of Tokyo og Dakine i Kyoto, som produserer løsninger for aircondition og ventilasjonssystemer. Til slutt besøkte vi Toyotas fabrikk i Nagoya, hvor vi fikk se et godt og velfungerende eksempel på samlebåndsproduksjon. Det ble mye reising med høyhastighetstog for å komme seg til alle bedriftene, og det var spennende å oppleve hvor velorganisert transportsystemet er i Japan! Da vi besøkte Technological University of Tokyo, ble vi invitert til å møte professorer og studenter for å spise, drikke og bli bedre kjent etter omvisningen på universitetet, før vi dro ut på karaokebar med de japanske studentene senere på kvelden.

Ellers gjorde det yrende folkelivet i Shibuya, Shinjuku og Harajuku inntrykk, og vi fikk smakt på mye spennende mat og fikk mange inntrykk av kulturen.

Etter en god uke i Japan spredte klassen seg i fire feriegrupper for å slappe av og oppleve nye steder i påskeuken. En gruppe dro til Indonesia, en til Thailand, en til Malaysia og en til Kina.  Dette oppholdet ble også en suksess for samtlige grupper, med sol og varme og besøk til et av verdens eldste sivilisasjoner.

Klokken 11:00, 13. april landet en noe sliten, men fornøyd gruppe studenter på Gardemoen, klare for å sette i gang med eksamenslesing.

Hovedekskursjon 2011

I løpet av våren 2010 startet planleggingen av ekskursjonsturen.  Valg av sted falt til slutt på Sør-Korea; landet der halvparten av befolkningen har svart belte i teakwondo. Merete Tangstad ble valgt som reiseleder, og på høsten begynte dugnadsarbeidet. Alle bidro og hjalp til. Vi arrangerte også Materialdagen, hvor vi inviterte bedrifter til å ha stand i Glassgården og holde foredrag.

Hovedekskursjon 2011 til Sør-Korea for materialteknologistudenter ved NTNUOpplegget i Sør-Korea var tettpakket, og vi hadde base i Busan, helt sørøst i Korea. Vi fikk  besøke Hyundais skipsverft, som er verdens største med ca tre ferdigproduserte skip i uken. Vi var også innom Hyundais bilfabrikk og Multikonsernet Dosan, som utvikler det meste: motorveier, bygninger, atomreaktorer, vindmøller.

Stålveket POSCO er hovedpulsåren i Sør-Korea med leveranser til resten av industrien, og vi fikk en veldig god rundttur på anlegget. På andre siden av Pohang ligger universitet POSTECH, hvor vi besøkte den ferrittiske avdelingen, GIFT, som er direkte tilknyttet POSCO. Etter omvisningen fikk vi også snakke med studentene og høre om deres hverdag og om studielivet. Vi var forberedt på forskjellig kultur og at koreanerne er ganske arbeidsomme, men enkelte ble overrasket av 12 timers skoledag, og at hybelen kun ble brukt til dusj og soving.

Før avreise hadde vi også bestemt oss for å ta en ferie før selve ekskursjonen. Klassen dro til Thailand, hvor vi delte oss i to. Noen valgte en lukseriøs ferie på Ko Chang, mens andre valgte et mer avslappet og tilbakelent liv på naboøya Ko Mak, begge helt sør-øst i Thailand. Snorkling, padling og korallsafari var daglige aktiviteter, og mange av herrene kom tilbake til Norge minst én dress rikere.

Hovedekskursjon 2010

Våren 2009 startet klassen planleggingen av hovedekskursjonen. Vi dannet en reisekomite og bestemte oss for reisemål. Klassen bestemte seg for å dra til Singapore og Malaysia. Professor Jan Ketil Solberg ble spurt om å være med oss på tur og det ville han.

Bilde fra Hovedekskursjonen 2010 formaterialteknologistudenter ved NTNUDet neste steget var å samle inn penger til turen. Vi bestemte oss for å prøve noe nytt og arrangerte den første Materialdagen høsten 2009. Dette var en dag med stands og foredrag fra flere bedrifter. Dette viste seg å være en fin måte å samle inn penger på, men også en bra dag til å bli bedre kjent med bedrifter som kan være vår fremtidige arbeidsgiver for alle på materialteknologi. I tillegg til Materialdagen drev vi dugnadsarbeid hvor alle i klassen deltok.

Reiseklar
Mars 2010 dro vi avsted til Singapore. Den første uken hadde vi et spennende faglig opplegg hvor vi besøkte ulike norske og internasjonale bedrifter. Vi var ombord i en FPSO, som Statoil holdt på å bygge til Peregrino prosjektet utenfor Brasil. Vi besøkte RECs helt nye fabrik i Singapore, og vi besøkte Schlumbergers ESP fabrikk hvor vi fikk en fin introduksjon til brønnteknologi. Dagen hos Schlumberger ble avsluttet med en finere middag i Singapore Botanical Garden. Vi besøkte også Hydro i Malaysia hvor de laget aluminiumsfolie.

Etter en spennende og lærerik uke med bedriftsbesøk splittet klassen seg opp i grupper og dro på ferie i ulike deler av Asia. Noen dro på formel 1 i Kuala Lumpur, noen badet og koste seg på øya Tioman. Andre dro på klatretur i Thailand, en gjeng var nord i Malaysia og en gjeng dro til Vietnam.

Hovedekskursjonen til Asia viste seg å være en stor insperasjonskilde og ga økt motivasjon til videre studier, om ikke annet så var vi iallefall brune og fine.

Hovedekskursjon 2009

Da klassen over oss var i innspurten før sin hovedekskursjon, begynte vi å diskutere reisemål for vår ekskursjon. Etter mange avstemmingsrunder endte valget på Japan. En liten gjeng kuppet planleggingen og stilte som komité. Valget av reiseleder falt naturlig på professor Lars Arnberg som allerede hadde gitt oss mye informasjon om Japan.

Illustrasjonsbilde/FOTO

Vi bestemte oss for å skaffe mest mulig dugnadsjobber og sponsing for å dekke utgiftene til ekskursjonen. På grunn av finanskrisa ble det enda viktigere med dugnadsjobber i år, og klassen stilte opp til blant annet hyttemaling, rigging til messer, oppussing av kjeller og salg av kompendier.

Gjennom professor Arnbergs kontakter fikk vi ordnet de fleste bedriftsbesøkene våre; Nippon Steel ved hjelp av Elkem Japan, AIST (national institute of Advanced Industrial Science and Technology) og Tohoku University. I tillegg fikk vi til et besøk på den Norske Ambassade og Toyota bilfabrikk. Japan har veldig mye forskjellig å by på innen materialteknologi, noe vi likte fordi vi ønsket å se ulike typer relevante bedrifter /forskningsområder. Besøkene var veldig interessante og vi fikk oppleve at bedriftene var betydelig større enn hjemme i Norge.

Ferieuka begynte med en helg i Sendai, der noen av gutta badet i japanske varme kilder. Deretter gikk turen videre til Kyoto, som er en mer tradisjonell by enn Tokyo. Her kom vi midt i kirsebærblomstringen som er en stor begivenhet i Japan. Fra Kyoto dro noen på dagstur til Nara og Hiroshima, mens andre dro til dyreparken. Hele turen ble en suksess med masse blomster, karaoke, berg-og-dal-bane og japansk øl og sake. Alle syntes turen var en uforglemmelig opplevelse og vil gjerne dra tilbake igjen en gang.

Hovedekskursjonen våren 2008

Etter en forelesning i støping våren 2007 ble planleggingen av hovedekskursjonen for 2010-kullet satt i gang. Det første som skulle avgjøres var reisemål. Valget sto mellom Asia og Sør-Amerika, men da Kina ble nevnt var det få som protesterte. En reisekomité ble utnevnt under noe press, og vi var i gang med forberedelsene.

Det første komiteen måtte gjøre var å velge enreiseleder. Professor Merete Tangstad var ønsket, og da vi en fredags ettermiddag møtte opp på kontoret for å høre om hun kunne tenke seg å være med, ble valget tatt. – Vi hadde en reiseleder.

I tillegg til Merete Tangstad skulle Brit Wenche Meland fra administrasjonen og stipendiat Sarina Bao bli med oss på tur. En hær på totalt 21 var dermed klare for å møte det ukjente landet i øst.

Illustrasjonsbilde/FOTO

Vi ønsket i hovedsak å besøke norske bedrifter som holdt til i områdene rundt Shanghai og Beijing. Etter samtaler med Jan Arve Haugan i Hydro Aluminium og Torgeir Ulset i REC Scanwafer ble bedriftsbesøkene hos henholdsvis Hydro Suzhou og Suntech arrangert. Vi hadde også lyst til å se et stort stålverk, og ved hjelp av Meretes kontakter ble dørene hos kinesiske BaoSteel til slutt åpnet for oss. Sarina ordnet et besøk på materialavdelingen ved Jiao Tong University. Den siste dagen i Shanghai ble Tom Preststulen i Elkem kontaktet. På få timers varsel arrangerte han en flott presentasjon og alt i alt ble bedriftsbesøkene en stor suksess.

Etter en flott uke i Shanghai gikk turen videre til Beijing. Her slappet vi av, gikk på den kinesiske mur, shoppet, drakk kinesisk øl og var vel egentlig turister på heltid. Én uke senere var vi igjen i Norge og alle var enige om at vi hadde hatt en fantastisk tur som vi aldri vil glemme.

Hovedekskursjonen våren 2007

Våren 2006 startet ekskursjonsplanleggingen for kull -09. Etter en lenge pågående diskusjon om hvor årets ekskursjon skulle gå falt valget til slutt på Malaysia. Et land med flere norske bedrifter og et vestlig preg. Hans Jørgen Roven (professor ved materialteknologi) sa seg villig til å stille opp for klassen, og gjorde en stor innsats for at våre bedriftsønsker skulle bli oppfylt.

Valg av bedrifter ble en blanding av hva vi så for oss på forhånd, og bedrifter som uoppfordret sa seg villig til å ta imot besøk på vår sponsorjakt. Vi ville i hovedsak se på hvordan norske bedrifter gjør det i utlandet, og da spesielt Østen, slik at bedriftsjakten gikk noe gjennom Innovasjon Norges hjemmesider. Vi endte til slutt opp med fire bedrifter (Alstom, Hydro Aluminium, Schlumberger og DNV), som representerte litt forskjellige retninger innenfor materialteknologi.

Illustrasjonsbilde/FOTOFramme i Malaysia gikk det meste smertefritt. I Kuala Lumpur snakket alle engelsk og kommunikasjon var ikke noe problem. Kulturforskjeller vil det alltid være, men frykten om de store forskjellene var helt ubegrunnet. Det ble en del busskjøring de første dagene da bedriftene vi skulle besøke lå litt spredt, men det tok ikke humøret fra en positivt innstilt gjeng. Selve bedriftsbesøkene gikk veldig bra, og vi følte vi fikk et litt bedre innblikk i hva det vil si å være en norsk bedrift i Malaysia.

Etter endt bedriftsbesøk gikk turen videre til en øy nord i Malaysia, Langkawi. Her badet vi, drakk øl og ble jaget av apekatter. En helt fantastisk uke, hvor nye bånd ble opprettet og gamle ble gjort ennå sterkere. Alle var etter turen enig om at de ikke ville vært foruten, og de tre som ikke deltok angret nok litt da vi kom tilbake sjokoladebrune (noen litt røde) og fylt med godord om turen.

Hovedekskursjonen våren 2006

Rundt påske 2006 dro klassen til Brasil sammen med professor Merete Tangstad. Brasil viste seg å være et heldig valg. I forkant av ekskursjonen var tanken på Copacabana og Ipanema en motivasjonsfaktor som gjorde det lett å få i gang dugnadsarbeid, både i form av studentassistent-stillinger ved universitet, flyttejobber ved instituttet og arbeid ved Lerkendal stadion gjennom Manpower. At vi var så heldige å få med oss professor Merete Tangstad, med sine kontakter i både norsk og brasiliansk industri, gjorde sponsorarbeid og arbeidet med å få satt opp et faglig opplegg motiverende og givende.

Illustrasjonsbilde/FOTO

Under ekskursjonen ble vi tatt ekstremt godt imot på de bedriftene og universitet vi besøkte. Det var tydelig at bedriftene så på oss som en ressurs, og flere steder ble vi oppmuntret til å søke på internasjonale traineeprogram etter endt studie. Besøkene var lærerike og interessante, til tross for mye busskjøring til og fra. I tillegg var det en ekstremt sosial tur, med mye biffspising, byturer, sightseeing og sprell sammen med klassen.

En av de tingene som virkelig sitter igjen etter at vi har kommet hjem er hvor stort alt var. Et besøk på et stålverk med 115 km jernbanelinjer innen fabrikkområdet gjør inntrykk, og det samme kan sies om folkemengdene både på Maracana fotballstadion og på Copacabana en lørdag. Alt i alt sitter vi igjen med kjempepositive erfaringer, fra bedriftsbesøkene, fra ferien på Ilha Grande, fra det sosiale med professoren "vår", ja hele turen var en stor opptur.