BACHELORPROGRAM 3-ÅRIG, TRONDHEIM

Audiologi

– Læringsutbytte

Forventet læringsutbytte

Beskrivelse av læringsutbytte er tilpasset nivåbeskrivelsene i Nasjonalt Kvalitetsrammeverk for høyere utdanning og taksonomi basert på dette. Kompetanse er studentenes handlingsberedskap for yrkespraksis ved avsluttet studium.

Kompetanse defineres i læringsutbytter bestående av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Audiografutdanningen omfattes ikke av nasjonal rammeplan med overordnede lærings- eller kompetansemål, ettersom studiet er det eneste av sitt slag i Norge. Ved avsluttet utdanning skal kandidaten ha kompetanse innen følgende områder:  

eller

Studenten skal ved fullført og bestått studium ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse (samlet læringsutbytte):

 

KUNNSKAPER

  • Kandidaten har bred kunnskap om lyd, hørsel, hørselstap og valg av hensiktsmessige metoder for utredning
  • Kandidaten har bred teknisk og humanistisk kunnskap innenfor (re)habilitering og tilrettelegging ved hørselsrelaterte funksjonshemninger
  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om sosiokulturelle forhold, menneskets psykologiske og sosiale utvikling og funksjon gjennom livsløpet
  • Kandidaten har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det audiologiske fagfeltet og har kjennskap til dets betydning for yrkesutøvelsen
  • Kandidaten har relevant kunnskap om miljø-, samfunnsmessige og juridiske forhold på områdene hørsel, tale, lyd og støy
  • Kandidaten har kunnskap om audiologien, dens historie og audiografens plass i samfunnet

 

FERDIGHETER

  • Kandidaten kan anvende relevante audiologiske utrednings- og (re)habiliteringsverktøy
  • Kandidaten kan kartlegge pasientens helhetlige behov og ivareta brukermedvirkning
  • Kandidaten kan, ut fra et menneskelig og samfunnsmessig helhetssyn, vurdere pasient/bruker-, yrkesetiske og vitenskapelige aspekter
  • Kandidaten kan planlegge, iverksette og dokumentere hørselsfremmende tiltak og gjennomføre kvalitetssikring; alene, i samarbeid med enkeltpersoner og i grupper
  • Kandidaten kan utføre grunnleggende målinger og analyser vedrørende miljø- og samfunnsmessige forhold på områdene hørsel, tale, lyd og støy
  • Kandidaten har evne til innhenting, bearbeiding og presentasjon av relevant informasjon for å belyse faglige problemstillinger

 

GENERELL KOMPETANSE

  • Kandidaten har selvinnsikt, evne til empati og til å se seg selv utenfra (desentrering)
  • Kandidaten har evne til å identifisere sitt kunnskapsbehov og gjøre seg nytte av veiledning og tilbakemeldinger for å utvikle sin kompetanse
  • Kandidaten har evne til skriftlig og muntlig kommunikasjon og til samarbeid med kolleger, pasienter/brukere og deres nærpersoner
  • Kandidaten kjenner til innovasjonsprosesser og entreprenørskap