course-details-portlet

VL3012 - Utforming og analyse av læringsmiljø i arbeidsliv og samfunn

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 A

Faglig innhold

Emnet omhandler teoretiske og praktiske sider ved utforming og analyse av læringsmiljø i arbeidsliv og i utdanning der voksne deltar. Her inngår kunnskapsbidrag om læringsmiljø, didaktikk og undervisningsdesign, deltakerperspektiv («the adult learner») samt tilrettelegging for innovasjon, og ledelse av læring. Studentene introduseres til en vid forståelse av didaktikk, der organiseringsformer og ytre rammer inngår i didaktiske overveielser og valg. Det legges vekt på didaktikk som situert praksis ved å fremheve det som skjer i praksis og de kontekstuelle her- og-nå-sidene ved didaktikken. Med bakgrunn i kunnskap om kontinuerlige endringer og utviklingsbehov i arbeidsliv og i utdanning der voksne deltar, skal studentene anvende teoretisk og praktisk kunnskap for å diskutere og problematisere utforming og analyse av læringsmiljø.

Læringsutbytte

Kunnskap:Studentene har innsikt i ulike kunnskapsbidrag som gir grunnlag for utforming og analyse av læringsmiljø. Ferdigheter:Studentene har ferdigheter i å utforme og analysere læringsmiljø på arbeidsplass og i utdanning med basis i interaksjonen mellom læringsteorier, særpreg i læringsmiljøet og samfunnets prioriteringer.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet er samlingsbasert og arbeidsformene er forelesninger og seminarer. Sjekk blackboard i semesterstarten for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse (80%)

Mer om vurdering

Skriftlig emneoppgave med et omfang på 8-10 sider (A4, linjeavstand 1.5, Times New Roman 12 pkt.). Studentene velger selv tema for oppgaven. Tema godkjennes av emneansvarlig.

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag, eller tilsvarende.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
VILL3012 7.5 HØST 2011
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Samfunnsfag
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Voksnes læring

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 A

Utlevering
13.12.2023

Innlevering
20.12.2023


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100 A

Innlevering
07.05.2024


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU