Emne - Læring og undervisning i tidlig matematikk - SKOLE6246
SKOLE6246 - Læring og undervisning i tidlig matematikk
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappeevaluering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappeevaluering | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet gir en dypere forståelse av teorier for læring og diskuterer hvilke konsekvenser slik forståelse bør ha for undervisning i matematikk. Videre vil ulike tilnærminger til design av matematikkoppgaver og utforming av undervisning diskuteres. Blant annet vil modellering som undervisningsform være et tema. Teorien om didaktiske situasjoner vil også bli arbeidet med.Studentene vil ved hjelp av teori og praksis videreutvikle sin evne til å gjøre begrunna valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Det legges stor vekt på hvordan kunnskap kan utvikles og deles i et læringsfellesskap.Det underliggende matematiske temaet i dette emnet er tidlig algebra. Identifisering og generalisering av mønster og strukturer i arbeid med tall og figurer samt resonnering og argumentasjon omkring dem er sentrale aspekter ved algebraisk tenking. Et viktig aspekt som vil tas opp her er barns matematiske uttrykk og bruk av semiotiske representasjoner i tidlig matematikk.
Læringsutbytte
KunnskapStudenten har- avansert kunnskap om teorier om matematikklæring som tilegnelse og som deltakelse, hvor for eksempel begreper som representasjoner i matematikk og semiotikk er sentrale- inngående kunnskap om sentrale teorier for design av oppgaver og matematikkundervisning- inngående kunnskap om sentrale aspekter ved læring og undervisning av tidlig algebraFerdigheterStudenten kan- planlegge, gjennomføre og analysere et undervisningsopplegg for trinn 1-4 med utgangspunkt i aktuell teori- analysere elevers algebraiske tenkning og argumentasjon, informert av resultater publisert i forskningslitteraturen- anvende matematiske og matematikkdidaktiske begrep som er sentrale i emnet i eget arbeid med matematikk, i sin undervisning og i utviklingsarbeid med lærerkollegaerGenerell kompetanseStudenten kan- lese og sette seg inn i forskning innafor aktuelle områder av matematikkdidaktikk- gjøre teoriforankra valg med tanke på organisering av elevers muligheter for læring av tema som er sentrale i emnet- presentere resultatet av teoriforankra, empirisk baserte undersøkelser innafor trinn 1-4
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på læringsplattform. Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvinger, tekstseminar og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Det vil bli arbeidet systematisk med akademisk lesing og skriving.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidsoppdrag og fagtekst
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter: Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag. Innen emnet skal studentene skrive en fagtekst basert på empiriske undersøkelser utført med elever og/eller kolleger på egen skole. Obligatorisk oppmøte på samlinger. Obligatoriske aktiviteter vurderes godkjent/ikke godkjent. Sluttvurdering: Vurderingsmappe. Vurderes med karakterskala A-F.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, 1.-4. trinn (KLSBEG1-4)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU) - enkelte retninger
Lærerspesialist (MLS)
Anbefalte forkunnskaper
Fullført SKOLE6242 Strukturer og mønster i tidlig matematikk.
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning for barnetrinnet. Kandidaten må ha 30 stp. i norsk og 30 stp. i matematikk, med ytterlige 30 stp. fordypning i ett av disse fagene eller relevante fagområder som for eksempel lesing, skriving og regning. I tillegg kreves minst tre års praksis som lærer på småskoletrinnene (årstrinn 1-4).
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3401 | 6.0 | HØST 2020 | |
MGLU4103 | 5.0 | HØST 2020 | |
MGLU4503 | 3.0 | HØST 2020 | |
LMM14002 | 7.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappeevaluering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappeevaluering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"