Emne - Innføring i spesialpedagogikk - SKOLE6006
SKOLE6006 - Innføring i spesialpedagogikk
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Innføring i spesialpedagogikk handler om hvordan skolen sørger for gode rammevilkår for oppvekst og opplæring, og for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs ulike forutsetninger og behov, slik at opplæringsloven blir ivaretatt. I dette emnet vil den inkluderende skolen og innføring i spesialpedagogiske arbeidsmåter være sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, dets tradisjoner og muligheter og utdanningspolitiske rammer for arbeidet
- har god kunnskap om spesialpedagogens rolle og arbeidsmåter, juridiske og etiske problemstillinger
- har god kunnskap om læringsmiljø som fremmer inkludering og aktiv deltakelse for målgruppen
- har god kunnskap om forebygging og tilrettelegging i et ressurs- og mestringsorientert perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette læringsmiljøet slik at elever med ulike læringsutfordringer opplever utvikling og mestring i et læringsfellesskap og aktiv deltakelse
- har evne til kritisk, etisk bevisst og kunnskapsbasert refleksjon omkring ulike spesialpedagogiske tema og dilemmaer
Generell kompetanse
Studenten
- har handlings- og personlig kompetanse som er sentralt innenfor det spesialpedagogiske fagområdet - kan ut fra forskningsbasert kunnskap bidra til å legge til rette for aktiv deltakelse og fellesskap for en sammensatt elevgruppe
Læringsformer og aktiviteter
Det legges vekt på forskningsbasert og dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, seminarer, øvelser, gruppearbeid og individuelt arbeide, samt anvendelse av digitale verktøy. Det legges vekt på arbeid med deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen. Sluttvurdering er en skriftlig semesteroppgave som kan skrives i gruppe på to eller tre studenter (eller individuelt etter søknad til emneansvarlig). Semesteroppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for lærerutdanning på bachelornivå (PLUEVU)
KOMPiS Spesialpedagogikk 1, 1.-10. trinn (KSP1-1-10)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU14007 | 15.0 | HØST 2020 | |
LGU54006 | 15.0 | HØST 2020 | |
LGU14006 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU54005 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU3201 | 15.0 | HØST 2020 | |
LÆR2007 | 7.5 | HØST 2021 | |
SKOLE6025 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"