RFEL3100 - Forskningsmetoder i matematikk- og realfagsdidaktikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurderingsform Vekting Varighet Hjelpemidler Delkarakter
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet er ment for studenter som skal skrive en fagdidaktisk masteroppgave i matematikk eller realfag. Emnet gir en innføring i vitenskapsteori der en diskuterer ulike forskningsparadigmer og hvordan ontologiske og epistemologiske antakelser hos forskeren er bestemmende for en studies metodiske tilnærming. Videre vil emnet gi en innføring i forskningsdesign og forskningsmetoder som er relevante innen matematikk- og realfagsdidaktikk. Dette innebærer å diskutere ulike metoder for innsamling og analyse av fortrinnsvis kvalitative data. Studentene gjennomfører en småskala kvalitativ studie som fungerer som en pilot til den enkeltes masterprosjekt.

Læringsutbytte

Emnet gir studenten innsikt i ulike forskningstradisjoner som er relevante for forskning i matematikk- og realfagsdidaktikk. Studenten skal utvikle kunnskaper om ulike forskningsdesign og ulike metoder for innsamling og analyse av empiriske data. Dette skal gjøre studenten i stand til å utarbeide forskbare spørsmål og gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av data for å kunne designe og gjennomføre selvstendige empiriske undersøkelser. Studenten skal også utvikle kunnskap om spørsmål knyttet til validitet og reliabilitet og om etiske aspekter ved forskning. Dette emnet skal, sammen med andre emner og relevant teori, forberede studenten på å gjennomføre et forskningsprosjekt og skrive en masteroppgave.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen gis som forelesninger og seminarer. Undervisningen i emnet vil i størst mulig grad knyttes til studentens egne problemstillinger og data for masteroppgaven. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Presentasjon
  • 80 % oppmøte
  • Empirisk undersøkelse

Mer om vurdering

se «Læringsformer og aktiviteter».

Spesielle vilkår

Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Forkunnskapskrav

For opptak til emnet kreves fullført minst del 1 av praktisk-pedagogisk utdanning/profesjonsfaget.

Kursmateriell

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2013). Den gode oppgaven. Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg.).  Bergen: Høyskoleforlaget.
Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real world research (4. utg). Chichester, UK: Wiley.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3510 7.5 01.09.2014
RFEL3092 7.5 01.09.2014

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurderingsform Vekting Hjelpemidler Dato Tid Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato.
Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.