Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (5-10) - MGLU4514
MGLU4514 - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Pedagogikk og elevkunnskap 3 skal gi studenten inngående forståelse for skolen i samfunnet. Studenten skal ut fra et analytisk og kritisk perspektiv kunne arbeide med problemstillinger knyttet til skole, utdanning og pedagogisk praksis. Sentrale tema i emnet er skolens danningsmandat og verdigrunnlag, likeverd og marginalisering, og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- kan drøfte utfordringer relatert til gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
- har kunnskap om etisk teori og sentrale profesjonsetiske problemstillinger
- har avansert kunnskap om elevenes danning i et pluralistisk samfunn
- har kunnskap om likeverd - og marginaliseringsprosesser i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere og handle på bakgrunn av skolens verdigrunnlag og forpliktelser
- kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
- kan analysere og diskutere betydningen av sosialt, religiøst og kulturelt mangfold i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og analysere utfordringer knyttet til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å styrke elevenes læringsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene i PEL 3 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder og utvikling av egen læreridentitet. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst, både egen skriving og arbeid med emnets litteratur. Undervisningen rettes mot at studenten skal formulere, drøfte og kommunisere om pedagogiske problemstillinger. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- to skriftlige innleveringer
- en muntlig presentasjon
- definerte oppgaver knyttet til seminar
- minimum 75 % oppmøte på seminarer
Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 1.-3. studieår i grunnskolelærerutdanningen.
Forkunnskapskrav
Bestått områdeemnet Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen, PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU13009 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU53006 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
18.12.2023Innlevering
19.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
UTS
Hjemme-eksamen (1)
100/100
Utlevering
13.05.2024Innlevering
14.05.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) OBS! Ny dato
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"