Emne - Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 1 KFK - LVUT8119
LVUT8119 - Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Flerspråklighet i Norge
Flerkulturell forståelse i skolen
Lovverk og læreplaner
Flerspråklighet på individnivå og betydningen av morsmålet
Arbeid med ordforråd og begrepsinnlæring
Kontrastiv analyse av språk og mellomspråksanalyse
Norsk språkstruktur og språktypologi
Den første lese- og skriveopplæringen når norsk er andrespråk
Arbeid med språklig bevissthet i flerspråklige klasserom
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om flerspråklighet i Norge og om ulike minoritetsspråk
har kunnskap om betydningen av flerkulturell forståelse i skole
har kunnskap om lovverk, rettigheter og læreplaner for minoritetsspråklige elever i norsk skole
har kunnskap om flerspråklighet som ressurs, og om morsmålets betydning for identitet, språkutvikling og læring
har kunnskap om begrepsinnlæring
har kunnskap om hvordan tilegnelse av andrespråk skiller seg fra tilegnelsen av førstespråk, og om mellomspråk som fenomen
har kunnskap om språktrekk i ulike språkgrupper, herunder noen sentrale minoritetsspråk i Norge, og kan bruke denne kunnskapen til å støtte språklæringen hos flerspråklige elever
har kunnskap om norsk språkstruktur
har kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving for minoritetsspråklige elever
har kunnskap om språklig bevissthet, og kan utnytte dette i arbeid med språklæring
Ferdigheter
Studenten
kan ivareta og styrke flerspråklige elevers samlede språkkompetanse
kan tilrettelegge for arbeid med ordforråd og begrepsinnlæring.
har tilstrekkelig språklig begrepsapparat og kompetanse til å til å kunne veilede andrespråkselevers språkutvikling, både muntlig og skriftlig
kan legge til rette for tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving for minoritetsspråklige elever
kan legge til rette for arbeid med språklig bevissthet
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert og går over ett semester. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, seminar, gruppearbeid, selvstendig studium, oppgaveskriving og prosjektarbeid. Læringsplattformen it`s learning vil benyttes til informasjon og diskusjoner. Mellom samlingene må studentene kommunisere og være aktive gjennom læringsplattformen både med medstudenter og faglærere. Problemstillinger fra deltakernes arbeidssted blir trukket inn i studiet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Følgende inngår som obligatoriske arbeidskrav:
- En fagtekst over oppgitt tema
- Studentene skal planlegge og gjennomføre et temamøte på egen arbeidsplass over et valgt emne fra studiet. Opplegget sammen med en refleksjonslogg over gjennomført opplegg skal leveres.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. forskrift om studier ved NTNU.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK15SP)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Regning som grunnleggende ferdighet for 1. til 7. trinn - videreutdanning for lærere (FJREGVUÅ)
Åndrespråkspedagogikk for 1. til 10. trinn - viderutdanning for lærere (FJANDVUÅ)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Må kunne dokumentere norskkunnskaper med godkjent bergenstest eller tilsvarende.
Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensumlistene er veiledende.
Endelig pensumliste blir offentliggjort før studiestart.
Bakken, Anders (2007) Virkninger av tilpasset språkopplæring for minoritetsspråklige elever En kunnskapsoversikt. NOVA-rapport. http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/NOVA/Publikasjonar/Rapporter/2007/Virkninger-av-tilpasset-spraakopplaering-for-minoritetsspraaklige-elever.
Engen, T.O. og L.A. Kulbrandstad (2004) Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal akademisk. Kapittel 4 (Flerspråklighet på samfunnsnivå) og 5 (Minoritetsspråk i Norge).
Bull, T. (2009). ¿Norsk i Norge¿ i T. Bull og A.-R. Lindgren (red.), De mange språk i Norge: Flerspråklighet på norsk. Oslo: Novus, s. 185-210
Ipsos (2015) Rom for språk? Rapport Språkrådet http://www.sprakradet.no/globalassets/sprakdagen/2015/ipsos_rapport_rom-for sprak_2015.pdf
Hvistendahl, R. (red.) (2009). Flerspråklighet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
- Kap. 1: Flerspråklighet i skolen - innledning og oversikt» i Hvistendahl (red.)Flerspråklighet i skolen.
- Kap. 2 Svendsen, B.A: Flerspråklighet i teori og praksis
- Kap. 8: E. Ryen, A.H. Wold og L. de Wal Pastoor: «Det er egen tolkning, ikke direkte regler» Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål.
Engen, T.O. og L.A. Kulbrandstad (2004). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal akademisk.
- Kap. 2: Individuell tospråklighet
- Kap. 6: Tospråklig utvikling i tidlig barndom
- Kap. 7: Tospråklighet og tenkning
Cummins, Jim (2012) The intersection of cognitive and sociocultural factors in the development of reading comprehension among immigrant students. Reading and Writing, 25(8), 1973-1990.http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11145-010-9290-7
Bialystok, Ellen Raluca Barac (2012). Emerging bilingualism: Dissociating advantages for metalinguistic awareness and executive Control. Cognition, 122(1), 67-73. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027711002046
Berggreen, H., Sørland, K., Alver, V. R. Sørlie, E. (2012). God nok i norsk?: språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.
Selj, E. og E. Ryen (2008) Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen akademisk.
- Kap. 1: Selj, E. Minoritetselevene, språket og skolen
- Kap. 4: Hauge, A.M.: Grunnleggende lese- og skriveopplæring i en tospråklig situasjon
- Kap. 5: Alver, V. og E. Selj: Å lese fagtekster på andrespråket
- Kap. 6: Selj, E. Skriving når norsk er andrespråk - Kap. 7: M. Sandvik: Digitale verktøy i det flerkulturelle klasserommet.
- Kap 9: Wold, A. H Utvikling av ordforråd med fokus på norsk som andrespråk.
- Kap 12. Hauge, A.M: Organisering av opplæringen for minoritetsspråklige elever
Roe, A. Hvistendahl, R. (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift, 93(4), 250-262*.
Kulbrandstad, L.I. (2003). Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 8: Å lese på andrespråket.
Bøyesen, L. (2014). Betydningen av morsmålsferdigheter og sammenhengen mellom første- og andrespråket. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 98(4), 286-297.
Golden, A. (2009). Ordforråd, ordbruk og ordlæring. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-7.
Kjelaas, I. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA. Norsk som andrespråk, 25(2).
Malmo, G. (2004) Undervisning av elever med norsk som andrespråk. I Moslet, I. Bjørkeng, P.H.(red.), Norskdidaktikk : tekstnær og elevnær undervisning. Oslo: Universitetsforlaget. S. 320-384
Hilditch, G. og F. Aarsæther (2008) Andrespråkseleven og målspråket, i Nergård, M.E. og I. Tonne: Språkdidaktikk for norsklærere: mangfold av språk og tekster i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2017
Undervisningsspråk: Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemmeksamen
100/100
Utlevering
05.12.2017Innlevering
07.12.2017 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
UTS
Hjemmeksamen
100/100
Utlevering
30.05.2018Innlevering
01.06.2018 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"