Emne - Regning som grunnleggende ferdighet 1 (1-7) emne 1 KFK - LVUT8105
LVUT8105 - Regning som grunnleggende ferdighet 1 (1-7) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen basert på en case | 100/100 | 4 timer |
Faglig innhold
På dette emnet vil en ha hovedfokus på hva det vil si å regne og hvordan ulike utfordringer i forhold til regning krever ulike strategier. Regnestrategier, hoderegning, overslagsregning og «number sense» vil være sentrale begreper her. Arbeid med modellering og problemløsing fra de tre hovedområdene «Tall», Måling» og «Statistikk» vil inngå i studiet. En vil ta opp og drøfte hvordan regning er nødvendig for å kunne ta stilling til samfunnsspørsmål på en reflektert og kritisk måte. Emnet har også fokus på det å tolke og analysere læreplaner og kjenne til den rollen grunnleggende ferdigheter spiller i disse planene. Analyse og drøfting knyttet til nasjonale prøver i regning inngår i studiet. Det omfatter også kjennskap til hvordan prøvene lages, analyseverktøy som er utvikla og etterarbeid etter at prøvene er gjennomført.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva det vil si å regne og hvordan regning i ulike situasjoner ofte vil kreve ulike strategier eller ulike måter å regne på (for eksempel hoderegning, overslagsregning, bruk av kalkulator eller regning med papir og penn)
- har kunnskap om begrepet «number sense», og kjenner til den rollen dette begrepet spiller når elevene skal løse problem innenfor ulike fag, der regning inngår
- har kunnskap om den rollen regning spiller i skole og samfunn
- har kunnskap om nasjonale prøver i regning og analyseverktøy som er utviklet i tilknytning til disse prøvene
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for elevers bruk av ulike måleenheter (tid, lengde, vekt osv.) i de enkelte fagene i skolen, også måleenheter som brukes i andre land og på andre språk
- kan tolke og analysere læreplaner og kjenne til den rollen grunnleggende ferdigheter spiller i disse planene
- kan bistå i implementeringen av grunnleggende ferdigheter i planene ved egen skole generelt, og spesielt i forhold til etterarbeid etter nasjonale prøver i regning
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta og bidra i elevers arbeid med regning innenfor ulike fag og/eller i tverrfaglige aktiviteter
- har praktisk erfaring elevers arbeid med bruk av tall, måling og statistikk i ulike fag
Læringsformer og aktiviteter
Emnet tilbys som IKT-støttet, samlingsbasert deltidsstudium.
I undervisninga vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer der stor grad av studentaktivitet er sentral. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag, presentasjoner og bruk av digitale verktøy. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner om regning som grunnleggende ferdighet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
En skriftlig innleveringsoppgave
En muntlig presentasjon
En oppgave nært knyttet til egen praksis
Alle disse arbeidsoppdragene er obligatoriske.
Det blir ikke gitt kompenserende oppgaver dersom disse arbeidskravene ikke er godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.
En skriftlig, individuell case-basert hjemmeeksamen.
Case blir utdelt 14 dager før eksamen.
Alle hjelpemidler tillatt
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Regning som grunnleggende ferdighet for 1. til 7. trinn - videreutdanning for lærere (FJREGVUÅ)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole
Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2017
Undervisningsspråk: Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen basert på en case 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemme-eksamen basert på en case 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"