Emne - Engelsk 1 (1-7) emne 2 KFK - LVUT8005
LVUT8005 - Engelsk 1 (1-7) emne 2 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 40/100 | |||
Individuell mappe | 60/100 |
Faglig innhold
Begynneropplæring i engelsk med vekt på skriving som grunnleggende ferdighet. Engelsk 1 for 1-7 emne 2 gir en videre innføring i begynneropplæring i engelsk på barnetrinnet. Kurset er inndelt i tre emneområder:
Den første opplæringen i lesing, skriving og muntlige ferdigheter
Kunnskap om språk (fonologi)
Arbeid med tekster: litteratur og kultur
Emneområdene er innholdsmessig forankret i læringsutbytteformuleringene for Engelsk 1 (1-7) emne 2.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
har kunnskap om begynneropplæring i muntlig engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
har kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
Ferdigheter
Studenten
kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Underveis i studiet er det lagt inn obligatoriske arbeidskrav både skriftlige, muntlige og digitale. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen.
Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning.
Studentene skal i løpet av kurset samle tekster i forskjellige sjangrer til en mappe. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med tekstene og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon. Mappen gis samlet individuell karakter A-F. Emnet har også en individuell muntlig eksamen med karakter A-F. Samlet karakter for emnet består av karakterene på muntlig eksamen og mappen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivelse
Mer om vurdering
Studiet har følgende obligatoriske krav:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringer av tekstoppgaver
Ett av arbeidskravene vil omhandle utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, samt kunnskapsdeling i eget kollegium. Ett av arbeidskravene vil ha fokus på pedagogisk bruk av IKT i engelskundervisningen.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler.
Del 1: Individuell muntlig eksamen. Krav til omfang og innhold i eksamen vil fremgå i eget skriv. Eksamen har forberedelsesdel.
Del 2: Individuell mappe. Krav til omfang og innhold i mappa vil fremgå i eget skriv.
Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Engelsk for 1. til 7. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG4VUÅ)
Engelsk for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG3VUÅ)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Anbefalte forkunnskaper
Engelsk 1 (1-7) emne 1 eller tilsvarende.
Gode engelskkunnskaper
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole
Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensumlistene er veiledende.
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Literature:
Carroll, Emily. (2014). Through the Woods. New York: Faber and Faber.
Duffey, Chris (ed). (2013). Fairy Tale Comics. New York: First Second.
Language teaching and learning:
Cameron, Lynne. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Hedge, Tricia. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Richards, Jack C. (2006). Communicative Language Teaching Today. Cambridge: Cambridge University Press.
Grammar:
Yule, George. (1998). Explaining English Grammar: A Guide to Explaining Grammar for Teachers of English as a Second or Foreign Language. Oxford: Oxford University Press.
NB: Short stories, essays, articles and poetry will be required in addition to the texts on the reading list. Please check the term plan and Its Learning regularly to ensure you have access to all required texts. Course Teachers will be responsible for providing copies, digital files, or web resources of these texts. Students will be responsible for accessing or printing them as needed.
Ingen
Versjon: K
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2018
Undervisningsspråk: Engelsk
-
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
- Ingunn Ofte
- Marthe Sofie Pande-Rolfsen
Ansvarlig enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Individuell mappe 60/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Individuell muntlig eksamen 40/100
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Individuell mappe
60/100
Utlevering
16.04.2018Innlevering
30.04.2018 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Individuell muntlig eksamen
40/100
Utlevering
04.05.2018Innlevering
09.05.2018 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"