LMN54006 - Skriving, lesing og literacy (5-10)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurderingsform Vekting Varighet Hjelpemidler Delkarakter
Muntlig eksamen 100/100

Faglig innhold

- Skriving og literacy
- Lesing og literacy

Læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten
- har inngående kunnskap om barn og unges utvikling av språk- og tekstkompetanse på første- og andrespråket
- har inngående kunnskap om ulike teorier om lesing og skriving
- har inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier

Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og bruke eksisterende teorier og metoder i forskning om barn og unges utvikling av språk og tekst (muntlige, skriftlige og multimodale tekster)
- kan vurdere ulike syn på hvordan skolen kan fremme lese- og skriveutvikling hos barn og unge
- kan planlegge, gjennomføre og analysere lese- og skriveopplæring for 5.-10. trinn

Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante problemstillinger knyttet til norskundervisning på 5.-10. trinn
- kan nyttiggjøre seg innsikter fra nyere faglig og didaktisk forskning innenfor de tema som omfattes av emnet

Læringsformer og aktiviteter

Studiet organiseres i seminaruker. Hver samling dekker sentrale norskdidaktiske tema (se punktene under emneinnhold). Fordelingen av seminaruker oppgis før semesterstart. Mellom seminarukene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltagelse i nettklasserom.

Arbeidsformene i masterstudiet veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.

Tekstseminarer, diskusjoner og annen faglig samhandling er viktige arbeids- og læringsformer, og det forventes at alle studenter bidrar aktivt her. Slike aktiviteter danner også grunnlag for tilegning av fag og fagutøving, og det er derfor viktig å delta i undervisningen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatoriske oppgaver:
• Faglige refleksjonslogger i etterkant av alle samlinger
• Ett praksisframlegg

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. forskrift om studier ved NTNU.

Muntlig prøve

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.

Spesielle vilkår

Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Krever opptak til studieprogram:
Norskdidaktikk 5.-10. trinn (LTMAGNO5)

Forkunnskapskrav

Studierettskrav:
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved master i norskdidaktikk (5-10)
Adgangsbegrensning, maks 20

Kursmateriell

Pensumlistene er veiledende.
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Barton, D. (2007). Literacy: an introduction to the ecology of written language (2nd ed.). Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.

Gee, J.P. (2015).  Social Linguistics and Literacy: ideology in discourses (5th ed.). London New York: Routledge.

Gee, J.P. Hayes E. (2011). Language and Learning in the Digital Age. London New York: Routledge.

Haugaløkken, O.K., Evensen, L.S., Hertzberg, F. Otnes, H. (red.) (2009). Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Oslo: Universitetsforlaget.

Jordheim, H., Rønning, A.B., Sandmo, E. Skoie, M. (2011). Humaniora: en innføring (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.

Langer, J. A. (1995). Envisioning literature: literary understanding and literature instruction. New York London: Teachers College Press.

Matre, S., Sjøhelle, D.K. Solheim, R. (2012) (red.). Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Oslo: Universitetsforlaget.

Skaftun, A., Solheim, O. J., Uppstad, P. H. (2014). Leseboka: leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet. Cappelen Damm akademisk forlag.

 

Artikler og bokkapittel vil komme i tillegg. 

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurderingsform Vekting Hjelpemidler Dato Tid Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen 100/100
Vår UTS Muntlig eksamen 100/100
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato.
Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.