course-details-portlet

HVUT8030 - Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave med justerende muntlig 100/100

Faglig innhold

Dette emnet har fokus på det faglige innholdet i ulike praksiser i tjenester for barn og unge. Sentralt er forebyggende og helsefremmende arbeid og ulike metoder og tiltak i psykososialt arbeid. Her er kommunikasjon og samtale med barn en sentral innfallsvinkel. Teoretisk vil dette emnet bygge på kunnskaper om risiko og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø, samt etisk refleksjon over dilemmaer i egen praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • har inngående kunnskap om forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid
  • kan anvende kunnskap om kriser, mekling og konflikthåndtering
  • kan anvende kunnskap om psykososiale risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer i barn og unges oppvekstmiljø
  • kan anvende kunnskap om etiske teorier og profesjonsetikk
  • har inngående kunnskap om ulike metoder og arbeidsmåter i psykososialt arbeid med barn og unge

Ferdigheter:

  • kan analysere psykososiale risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø
  • kan anvende ulike arbeidsmåter, aktiviteter og metodikk i arbeid med barn og unge
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter som skaper medvirkning og mestring i møte med barn og unge
  • kan reflektere over etiske dilemmaer og ta etiske valg i egen praksis

Generell kompetanse:

  • har kunnskaper og ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser i barns oppvekstmiljø som minsker psykososiale belastninger
  • kan anvende, etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier
  • kan kommunisere om eget ansvarsområde og anvende fagets særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn, ungdom og unge voksne

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid og egenstudier.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk aktivitet

Mer om vurdering

Eksamensformen i emnet er en skriftlig oppgave. I tillegg avholdes det justerende muntlig eksamen i etterkant av at den skriftlige oppgaven er innlevert. Det settes én samlet karakter på den skriftlige eksamen og muntlig eksamen.

Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykososialt arbeid med barn og unge (HSVPABU)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad (eller tilsvarende) innenfor et relevant fagområde.

Kursmateriell

Pensum publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Helse- og sosialfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for sosialt arbeid

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave med justerende muntlig

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave med justerende muntlig 100/100

Utlevering
27.11.2023

Innlevering
04.12.2023


10:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave med justerende muntlig 100/100

Innlevering
29.04.2024


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU