course-details-portlet

EDU6002 - Matematikkdidaktikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Individuell oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet vil danne en del av det matematikkdidaktiske grunnlaget for matematikklærere i ungdomsskolen og videregående skole. Undersøkende matematikkundervisning, herunder problemløsning og induktive prosesser, vil være et gjennomgående tema i emnet. Vi vil blant annet ta utgangspunkt i algebra og geometri og diskutere hvordan man i skolen kan iverksette en undersøkende tilnærming innenfor disse fagtemaene. I algebra vil generaliseringsaspektet være viktig. Arbeid med definisjoner, hypoteser og argumentasjon gjennom bevis og mot-eksempler, vil være sentralt i emnet. Tilpasset opplæring og eksemplifisering av pedagogisk bruk av IKT vil være tema som diskuteres i tilknytning til fagtemaene.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om læringsteori og om et bredt spekter av arbeidsmetoder og læremidler i matematikkundervisningen og om begrunnelser valg av ulike metoder
  • kunnskap om matematikkfagets utvikling og betydning i utdanningen og i samfunnet
  • kunnskap om relevant forskning og teorier om matematikkundervisning, samt typiske misoppfatninger og utfordringer elever har på ulike områder i matematikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere læreplaner og bruke det som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
  • planlegge og gjennomføre undersøkende matematikkundervisning med og uten teknologiske hjelpemidler
  • gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering i tråd med læreplanen og gjeldende forskrifter
  • bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og gi tilpasset opplæring i faget

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • holde seg oppdatert på relevante forsknings- og utviklingsresultater innen matematikk-didaktikk og evne å reflektere over egen praksis i et livslangt læringsløp

Læringsformer og aktiviteter

Samlinger og eget arbeid underveis i semestret. Obligatoriske aktiviteter: To samlinger og to skriftlige arbeidskrav underveis. Det blir gitt arbeidskrav som er knyttet til bruk av IKT i undervisningen. Studiet inneholder også arbeidskrav knyttet til utprøving og deling av kompetanse i eget lærerkollegium.

Obligatoriske aktiviteter

  • Produksjon av minst to fagtekster

Mer om vurdering

Arbeidskrav: Studentene skriver tre små tekster i løpet av semesteret. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Eksamen: Studentene skriver en større tekst gjennom semesteret. Denne vurderes med bokstavkarakterer (A-F)

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 1, 8.-13. trinn (KMA1-8-13)
KOMPiS Matematikk 2, 8.-13. trinn (KMA2-8-13)
KOMPiS Matematikk DELTA (KDELTA)

Forkunnskapskrav

Det kreves godkjent lærerutdanning og tilgang til egen matematikkpraksis i skolen. I tillegg kreves 15 studiepoeng matematikk fra DELTA-programmet, eller tilsvarende.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6931 5.0 HØST 2018
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Matematikkdidaktikk
  • Matematikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Individuell oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Individuell oppgave 100/100

Utlevering
20.06.2024

Innlevering
27.06.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU