92539     KULTURFORSTÅELSE/INT
          Kulturforståelse og internasjonalisering
          The cultural dimension of international business
Faglærer: Professor II Rolf Lunheim
Uketimer: Høst: 2F + 3Øs = 7Bt
Tid:      Høst:  F   ti  14-16  S3                             
Eksamen:  9.desember           Hjelpemidler: A1            Øvinger: O    Karakter: TE

Mål: Gi en innføring i kulturforståelse som grunnlag for reflektert og konstruktiv opptreden i møte med fremmede kulturer.

Forutsetning: Ingen.

Innhold: Faget presenterer et overblikk over særtrekk ved sentrale kulturområder, deriblant Europa, den arabiske verden, Latin-Amerika, Kina og Japan. Det legges vekt på å formidle en generell, sosialantropologisk forståelsesramme og innsikt i tverrkulturell kommunikasjon som grunnlag for selvstendig refleksjon og læring i forhold til fremmede kulturer. Faget vil, gjennom eksempler fra norsk og utenlandsk industri og forretningsvirksomhet, belyse den kulturelle dimensjon ved næringslivets internasjonalisering.

Undervisningsform: Forelesninger og selvstendige øvinger (semesteroppgave).

Kursmateriell: Jan Brøgger: Kulturforståelse - En nøkkel til vår internasjonale samtid. Damm & Søn 1993. Kompendium.