92536     IND MARKEDSFØRING
          Industriell markedsføring
          Industrial marketing
Faglærer: Professor II Gunnar E. Wille
Uketimer: Høst: 3F + 1Øu + 1Øs + 2D = 10Bt
Tid:      Høst:  F   ma  08-09  VKR142                      Ø   ma  09-10 VKR142
                     to  15-17  VKR142
Eksamen:  13.desember          Hjelpemidler: B1            Øvinger: O    Karakter: TE

Mål: Målet er å gi studentene en forståelse for markedsføringens nødvendige sentrale plass i virksomheten. Det skal skapes en forståelse for de sentrale problemstillinger innenfor industriell markedsføring. Evne til selvstendig analyse og teorianvendelse skal utvikles.

Forutsetning: Bygger på fag 92540/92517 Bedriftsadministrasjon 1 og 92521 Bedriftsadministrasjon 2.

Innhold: Karakteristiske trekk i etterspørselsstrukturen. Samvirket mellom markedets behov og virksomhetens mulige komparative fortrinn, beslutningskriterier og nyttevurdering. Karakteristikk av forskjellige typer markedsprosesser; tjenester og kapitalvarer. Innkjøpsprosesser og innkjøpsvurdering som grunnlag for salgsplanlegging. Forberedelse for markedsføring og salgsplanlegging: Problem­løsningsmatrise, kartlegging av kjøpesenter og utarbeidelse av handlingsrettede salgsplaner. Strategivurderinger og utarbeidelse av tilbud samt prosjektsalg. Vurdering av et markedssegments nytteverdi, analyse av et produkts komparative fortinn og posisjonering på markedsplassen. Samvirkning FoU og markedsføring. Den totale prosess fra "god ide til kommersialisert produkt". Særlige problemer i tilknytning til eksportmarkedsføring. Analyseverktøy, de sentrale parametere og deres samvirke, beslutningsprosess og utarbeidelse av planer for internasjonal forretningsutvikling.

Undervisningsform: Samlet undervisning 7 dager á 6 timer med en kombinasjon av forelesninger og øvinger. Utvidete obligatoriske oppgaver i de mellomliggende perioder.

Kursmateriell: G.E. Wille: Industriell markedsføring, Universitetsforlaget, 1996.

Tilleggspensum oppgis ved kursets begynnelse.