00920     PEDAGOGISK LEDELSE
          Pedagogisk ledelse
          Pedagogical leadership
Faglærer: Seksjonssleder Margrete Fuglem
Uketimer: Høst: 2F + 3Øu = 7Bt
Tid:      Undervisningstid og sted etter avtale
Eksamen:  ­                    Hjelpemidler: ­             Øvinger: O    Karakter: TØ

Mål: Gjennom relevant teori og praksis med studentgrupper skal deltakerne utvikle innsikt i hvordan grupper fungerer, oppøve egenferdighet i ledelse av grupper, utvikle ferdigheter i kommunikasjon, få innsikt i lærings­ og endringsprosesser i utdanning og arbeidsliv, samt styrke studentenes og også egen læring i det faget som øvingsundervisningen er knyttet til.

Forutsetning: Studentene må være studentassistenter i øvingsundervisning med smågrupper og fortrinnsvis ha faste grupper. Dette fordi utvikling av lederferdigheter er avhengig av å kunne gjøre reflekterte erfaringer. Motivasjon for å kunne jobbe med mennesker er nødvendig.

Innhold: Oppsatt litterært pensum samt bearbeiding av studentenes erfaringer knyttet til tema som f.eks. samarbeidslæring, roller og normer, kommunikasjon, ledelse.

Undervisningsform: Det legges stor vekt på erfaringslæring. Teorien presenteres og bearbeides i tilknytning til de erfaringer studentassistentene gjør i smågruppeundervisningen. Dette pedagogiske opplegget forutsetter høy grad av deltakelse. Det vil også bli mulighet til å drøfte andre faglige utfordringer som studentassistentene møter. Karakter gis på grunnlag av semesteroppgave.

Kursmateriell: Opptrykt litterært pensum.

Søknadsfrist: 27. august. Søknad sendes til Studieavdelingen, Seksjon for universitetspedagogikk.

(Studentassistenter vil kunne søke sitt fakultet om å få dette faget inn i fagkretsen).