ADMINISTRATIVE BESTEMMELSER
Med hjemmel i Utfyllende regler til Reglement for sivilarkitekt
og sivilingeniøreksamen, vedtatt av Høgskolestyret
23. juni 1988/26. april 1991, gjelder følgende administrative
bestemmelser (Bestemmelsene kan bli justert når nye reglementsbestemmelser
foreligger):
1. TIDFESTING AV IMMATRIKULERING, UNDERVISNINGS OG EKSAMENSPERIODER
(Oversikten nedenfor gjelder kun studieåret 1996/97)
1.1. Antall studieuker
Studieåret har 41 studieuker som inkluderer jule og påskeferie.
Første uke etter immatrikulering er studieuke 1.
1.2. Immatrikulering
Immatrikulering holdes torsdag i kalenderuke 34 (22. august).
For studenter som er forhindret ved ordinær immatrikulering,
holdes etterimmatrikulering i oktober måned.
1.3. Undervisning
1.3.1. Den timeplanfestede undervisning tar til mandag i studieuke
1 (26. august)
1.3.2. Undervisningen i høstsemesteret slutter
for studenter i 3. og 4. årskurs i sivilingeniørstudiet fredag i studieuke 13
(22. november)
for studenter i 1. og 2. årskurs i sivilingeniørstudiet fredag i studieuke 14
(29. november)
for studenter i sivilarkitektstudiet fredag i studieuke 15
(6. desember)
1.3.3. Undervisningen i vårsemesteret tar til
for studenter i 1. og 2. årskurs i begge studier mandag i studieuke 21
(13. januar)
for studenter i 3. og 4. årskurs i begge studier mandag i studieuke 22
(20. januar)
1.3.4. Undervisningen i vårsemesteret slutter
for alle årskurs i sivilingeniørstudiet tirsdag i studieuke 36
(29. april)
for studenter i 1. og 2. årskurs i sivilarkitektstudiet torsdag i studieuke 39
(22. mai)
for studenter i 3. og 4. årskurs i sivilarkitektstudiet fredag i studieuke 39
(23. mai)
Det avholdes ikke undervisning i påskeuken og første
tirsdag etter påske. Kompensasjon for tapt undervisning
2. og 3. påskedag gis på de to første hverdager
i studieuke 36. (For 1. og 2. årskurs i sivilarkitektstudiet
kompenseres ovennevnte dager og 1. mai med de tre første
hverdager i studieuke 39. For 3. og 4. årskurs i sivilarkitektstudiet
er det ingen kompensasjon for tapt undervisning på disse
dager).
1.4. Eksamen
1.4.1. Vintereksamen tar til
for studenter i 3. og 4. årskurs i sivilingeniørstudiet onsdag i studieuke 14
(27. november)
for studenter i 1. og 2. årskurs i sivilingeniørstudiet onsdag i studieuke 15
(4. desember)
for studenter i sivilarkitektstudiet onsdag i studieuke 16
(11. desember)
1.4.2. Vintereksamen slutter
- for studenter i 1. årskurs i begge studier fredag i studieuke 17
(20. desember)
for studenter i 2. årskurs i begge studier fredag i studieuke 20
(10. januar)
for studenter i 3. og 4. årskurs i begge studier lørdag i studieuke 21
(18. januar)
Siste eksamensdag før jul er 20. desember og første
eksamensdag i januar er 13 januar for 3. og 4. årskurs.
1.4.3. Sommereksamen tar til
for alle årskurs i sivilingeniørstudiet mandag i studieuke 37
(5. mai)
for studenter i sivilarkitektstudiet (fakultetets egne fag) mandag i studieuke 40
(26. mai)
1.4.4. Sommereksamen slutter
for alle årskurs i begge studier lørdag i studieuke 41
(7. juni)
1.4.5. Kontinuasjonseksamen 1997 tidsrom er avhengig av
fastsettelse for
semesterstart høsten
1997
1.5. Endring av tidspunkt for ordinær eksamen
Ved endring av tidspunkt (eksamensperiode) for ordinær eksamen i studieplanen gjelder følgende retningslinjer for oppmelding til gjentak av eksamen:
A. Endring fra sommereksamen til vintereksamen
Både tvungent gjentak og frivillig gjentak flyttes fram, slik at ny eksamen avlegges etter ett semester. Sommereksamen blir ikke arrangert.
B. Endring fra vintereksamen til sommereksamen
Tvungent gjentak og frivillig gjentak skyves ett semester
ut, slik at ny ordinær eksamen avholdes etter 1 1/2 år.
Kontinuasjonseksamen i august avholdes som vanlig. Vintereksamen
blir ikke arrangert. (Frivillig gjentak vil kunne tas ved sommereksamen
samme studieår som eksamen ble bestått dersom faget
dette studieåret undervises også i vårsemesteret.
Det må innsendes særskilt søknad om dette til
Studieavdelingen).
2. UTSETTELSE AV FØRSTEGANGSEKSAMEN
2.1. Utsettelse av førstegangsoppmelding for studenter
som er tillitsvalgte representanter
2.1.1. Studenter som er tillitsvalgte representanter og som
ønsker å utsette førstegangseksamen fra ordinær
eksamen til påfølgende kontinuasjonseksamen, får
fravær fra ordinær eksamen godkjent i henhold til
bestemmelsene i § 15. Det settes ingen begrensninger til
omfanget av slik utsettelse.
2.1.2. Studenter som er tillitsvalgte representanter og som
ønsker å utsette førstegangseksamen i ett
år, dvs. fra ordinær eksamen til påfølgende
ordinære eksamen, får fravær både fra
ordinær eksamen og kontinuasjonseksamen godkjent som angitt
under pkt. 2.1.1. Det settes ingen begrensninger til omfanget
av slik utsettelse. (Dersom fag som skal utsettes har et omfang
på inntil 48 belastningstimer, forutsettes fortrinnsvis
benyttet den utsettelsesadgang § 6 gir).
2.1.3. Kombinasjon av de utsettelsesmuligheter som er angitt
under pkt. 2.1.1. og 2.1.2. vil kunne tillates.
2.1.4. Utsettelse ut over ett år fra det tidspunkt reglementet
forutsetter at første-gangseksamen skal avlegges, tillates
bare i de tilfeller hvor tillitsvervet har lenger varighet enn
ett år.
2.1.5. For søknad om utsettelse av førstegangsoppmelding
for studenter som er tillitsvalgte representanter, gjelder den
samme frist som for utsettelse av førstegangseksamen i
henhold til bestemmelsene i § 6. Søknadene sendes
til Studieavdelingen.
2.1.6. Studenter som er tillitsvalgte representanter og som
har fått innvilget utsettelser i henhold til pkt. 2.1.2.
ovenfor, kan bli flyttet opp i et bestemt årskurs selv om
de gjenstår med mer enn 48 belastningstimer fra lavere årskurs.
Søknadene sendes til Studieavdelingen.
2.2. Frivillig gjentak av bestått eksamen for studenter
som er tillitsvalgte representanter
2.2.1. Studenter som er tillitsvalgte representanter vil kunne
ta frivillig gjentak av bestått eksamen i fag tilhørende
fagkretsen i 1., 2. eller 3. årskurs (i tillegg til 4. årskurs)
ved kontinuasjonseksamen dersom slik eksamen skal avholdes. Gjentaket
skal normalt finne sted ved første kontinuasjonseksamen
etter at eksamen i faget er bestått.
2.2.2. Studenter som er tillitsvalgte representanter vil i
særskilte tilfeller kunne få tillatelse til å
ta frivillig gjentak til et tidspunkt som er senere enn den ramme
eksamensreglementet gir for slik eksamen.
2.2.3. Særskilte søknader om frivillig gjentak
sendes til Studieavdelingen.
3. EKSAMEN
3.1. Eksamensprøver
3.1.1. Eksamensprøvene avholdes skriftlig og/eller
muntlig.
3.1.2. Dato for eksamensprøver ved ordinær eksamen
angis i tilknytning til fagbeskrivelsene i studieplanen. Fullstendig
plan for eksamensprøver kunngjøres i bladet «Informasjon
til sivilingeniør- og sivilarkitektstudenter» foran
hver ordinær eksamen. Plan for kontinuasjonseksamen blir
sendt til studentenes hjemstedsadresser.
3.1.3. Skriftlige prøver tar normalt til kl 0900. Prøver
ved begge hovedeksamener avholdes vanligvis i Nidarøhallen*.
Oppslag om kandidatenes plassering er i begge etasjer i Nidarøhallen*.
Kontinuasjonseksamen avholdes på Gløshaugen, og her
blir kandidatenes plassering kunngjort ved oppslag i Aulaen i
Hovedbygningen og i vestibylen i Sentralbygget. Plasseringen er
slått opp fra kl 0800 den dagen prøven skal avholdes.
Melding om plassering kan også bli gitt skriftlig til studentpostadressen.
* På grunn av Trondheim bys 1000-års jubileum
i 1997, vil deler av sommereksamen måtte legges til eksamenslokaler
utenfor Nidarøhallen. Nye lokaler er ikke avklart når
studieplanen trykkes.
3.1.4. Beskjed om muntlig prøve blir normalt gitt i
særskilt brev til kandidatene. Tid og sted for oppmøte
blir angitt i brevet.
3.1.5. Alle kandidater må forevise gyldig studielegitimasjon
ved prøver.
3.1.6. Ved skriftlige prøver skal kandidatene føre
sitt studentnummer på alle besvarelsesark og kladdark. Besvarelsesarket
består av et hovedark og et kopiark. Kopiarket skal rives
fra og beholdes av kandidaten. Hovedarkene skal legges i et særskilt
omslagsark og leveres til inspektøren sammen med eventuelle
kladdark. På omslagsarket angis hvor mange besvarelsesark
som er innlagt.
3.1.7. Ved skriftlige prøver kan bestemte hjelpemidler
tillates brukt. Lommekalkulator kan også tillates benyttet.
3.1.8. Faglærer eller hans stedfortreder skal være
tilgjengelig ved skriftlige prøver.
3.1.9. Under prøve har kandidatene ikke adgang til telefon,
kantine, bank, postkontor, Tapirs utsalg eller andre forretninger.
For øvrig skal kandidatene rette seg etter de anvisninger
som gis av eksamensinspektøren.
4. VILKÅR FOR ADGANG TIL EKSAMEN
Kandidater som ikke utfører de obligatoriske øvinger eller andre krav som studieplanen setter for adgang til prøve, vil ikke få adgang til prøven.
Kandidater som ikke har betalt den fastsatte semesteravgift til Studentsamskipnaden i Trondheim, gis heller ikke adgang til eksamen.
For studenter som nektes adgang til eksamen, betraktes eksamen
som ikke bestått.
5. ADGANG TIL UNDERVISNING OG EKSAMEN I FAG VED DE "FRIE
STUDIER" FOR SIVILARKITEKT- OG SIVILINGENIØRSTUDENTER
Nye rutiner er under utarbeidelse. Rutinene blir offentliggjort
ved oppslag og i bladet "Informasjon til sivilingeniør-
og sivilarkitektstudenter".
6. ADGANG TIL UNDERVISNING OG EKSAMEN I SIVILARKITEKT- OG SIVILINGENIØRSTUDIET
FOR ANDRE ENN ORDINÆRE STUDENTER
6.1. Kandidater ved de "frie studier" innen NTNU
Nye rutiner for å ta fag fra sivilarkitekt- og sivilingeniørstudiet
er under utarbeidelse.
6.2. Kandidater uteksaminert ved universiteter og vitenskapelige høgskoler
Sivilarkitekter, sivilingeniører, kandidater med graden cand.scient. eller med tilsvarende utdanning melder seg opp til eksamen på særskilt oppmeldingsskjema ved Studieavdelingen innen oppmeldingsfristene
15. september for vintereksamen
1. mars for sommereksamen
6.3. Studenter ved andre vitenskapelige høgskoler eller universiteter
Andre vitenskapelige høgskoler eller universiteter som har studenter som ønsker å ta fag fra sivilarkitekt- og sivilingeniørstudieplanen i sitt studium, må gi Studieavdelingen på Gløshaugen en samlet oversikt over kandidatene med angivelse av fagnummer og navn, slik at det kan avklares om kandidatene kan gis adgang til undervisningen.
Den aktuelle institusjon må innen oppmeldingsfristene,
gi melding til Studieavdelingen på Gløshaugen om
hvilke av kandidatene som skal ta eksamen.
6.4. Hospitanter
6.4.1. Hospitering skal gi muligheter for supplering og ajourføring
av kunnskaper og ferdigheter i fag eller fagområder med
tilknytning til hospitantens arbeid og interesser. Ordningen er
ikke en alternativ studievei til full sivilarkitekt eller
sivilingeniørutdanning.
6.4.2. Adgangen til å hospitere er begrenset til ledig
kapasitet i de aktuelle fag. Hospitering skal ikke skje til fortrengsel
for sivilarkitekt og sivilingeniørstudenter som tar
fagene som obligatoriske eller valgfrie.
6.4.3. Hospitanter har ikke adgang til å utføre
hovedoppgave.
6.4.4. Inntak av hospitanter er ikke knyttet til formelle
opptakskrav, men søkeren må dokumentere faglig bakgrunn
som på nivå og i bredde er nødvendig for å
gjennomføre hospitering.
6.4.5. Adgang til å hospitere kan tillates i et omfang
som i belastningstimer svarer til normal studiebelastning (96
Bt). Adgang gis for høyst ett år om gangen. I løpet
av to påfølgende studieår kan en hospitant
tillates hospitering i fag med samlet belastningstimetall som
maksimalt svarer til det normale timetall for sivilarkitekt
og sivilingeniørstudenter i løpet av ett studieår.
6.4.6. Søkere som tidligere har vært sivilarkitekt eller sivilingeniørstudenter ved universitetet for lengre tid enn ett semester uten å fullføre studiet, har ikke adgang til hospitering i det nærmeste påfølgende studieår.
Det er under ingen omstendigheter mulig å oppnå
uteksaminering som sivilarkitekt eller sivilingeniør på
grunnlag av avbrutt studium som regulær student og den manglende
del av studiet tatt som hospitant.
6.4.7. Søknad om hospitering sendes Studieavdelingen på særskilt skjema.
Søknadsfrister:
For fag som tar til i høstsemesteret: 25. juni
For fag som tar til i vårsemesteret: 15. november
Studieavdelingen kan endre disse fristene.
6.4.8. Søkere som ikke fyller formelle opptakskrav kan også gis adgang til eksamen uten å ha fulgt undervisning, dersom krav om adgang til eksamen er oppfylt.
Søknad om eksamensoppmelding sendes Studieavdelingen på særskilt skjema innen oppmeldingsfristene:
15. september for vintereksamen
1. mars for sommereksamen.
7. UTVEKSLINGSORDNINGER
Følgende utenlandske læresteder har samarbeidsavtaler om utvekslingsordninger i sivilarkitekt- og sivilingeniørstudiet (ordningen omfatter 4. årskurs og/eller hovedoppgave):
Nordiske universiteter
RheinischWestfälische Technische Hochschule, Aachen, Tyskland
Universität Karlsruhe (TH), Tyskland
- Technische Hochschule, Darmstadt, Tyskland
- Technischen Universität Bergakademie Freiberg
Technische Universiteit, Delft, Nederland
Katholicke Universiteit, Leuven, Belgia
TELECOM, Paris, Frankrike
- INPG, Grenoble, Frankrike
ENSPM/IFP (Petroleum), Paris, Frankrike
- ETH, Zürich, Sveits
Moscow Power Engineering Institute, Moskva, Russland
Det tekniske universitetet i Budapest, Ungarn
Riga Technical University, Latvia
- Tallin Technical University, Estland
- Kaunas University of Technology, Litauen
- Inst. of Earthquake Engineering, Skopje, Makedonia
- University of Washington, Seattle, USA
- University of Wisconsin, Madison, USA
- Georgia Tech., USA
- IOWA State University, USA
- Institute of Paper Science & Technology, Atlanta, USA
University of Kyoto, Japan
University of Tokyo, Japan
- Tokyo Institute of Technology, Japan
- Tottori University, Japan
- Indian Statistical Institute, Calcutta, India
- University of Peradenya, Sri Lanka
- Tribuvan University, Nepal
University of Dar Es Salaam, Tanzania
- University of Science and Technology, Kumasi, Ghana
- University of Cape Coast, Ghana
- University of Ghana, Legon, Ghana
- University of Addis Ababa, Etiopia
Fakultetsvise samarbeidsavtaler:
Arkitektur: Xi'an Jiatong universitetet, Kina
Bygningsingeniørfag: Lousiana State University, USA
Kjemi: Institutt for kjemisk teknologi, Praha
Universitetet i Queensland, Australia
Shanghai College of Petro-Chemical Technology, Kina
Marin teknikk: MIT, USA
Malaysia teknologiske universitet