Læring og ferdighetsutvikling

Institutt for psykologi

Læring og ferdighetsutvikling

Barn som tegner på et papir. Foto.

Forskningsgruppen for læring og ferdighetsutvikling er en tverrfaglig enhet som kombinerer biologi, psykologi, pedagogikk og sosiologi. Hovedmålet med gruppas arbeid er å bidra til bedre forståelse av ferdighetsutvikling, kunnskapsutvikling, motivasjonsfaktorer, læring og læringsvansker, samt formidle denne kunnskapen slik at barn og ungdom skal kunne få bedre tilpasset opplæringstiltak i skolen. Hovedaktiviteten vil være forskning. Andre sentrale oppgaver vil være undervisning og formidling.

Forskningsgruppen har fem fokusområder:
 

1) Læring og ferdighetsutvikling

  • Utvikling av ferdigheter som språk, lesing, skriving og matematikk/realfag
  • Utvikle empirisk grunnlag for læring av ferdigheter
  • Evaluering av læringsmetoder
  • Utvikle teoretisk grunnlag for hvorfor og hvordan utvikling og læring skjer

2) Motivasjonsfaktorer 

  • Lidenskap for prestasjon
  • Pågangsmot / utholdenhet (Grit / perserverance)
  • Tankesett / veksttankesett (Mindset / growth mindset)
  • Mesteringstro (self-efficacy)

3) Flyt 

  • Flyt
  • Flyt og motivasjonsfaktorer 
  • Flyt og trivsel (well-being)
  • Flyt og mening i livet 

4) Perseptuelle vansker og ferdighetsutvikling 

  • Underliggende årsaker for lese og skrive vansker, matte vansker
  • Underliggende årsaker for språkvansker
  • Underliggende årsaker for motoriske problemer
  • Sammenhengen mellom lese- og skrive vansker, og matte vansker
  • Sammenhengen mellom lese – og skrive vansker, og motoriske problemer

5) Motoriske utvikling

  • Utvikling av motoriske ferdigheter
  • Sammenhengen mellom motorisk utvikling, fysisk form og fysisk aktivitetsnivå
  • Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og selvoppfatning 
  • Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og kognitive ferdigheter 

Vi har samarbeid med flere forskere i Norden, i tillegg til forskere i Australia, Italia, USA og Portugal.

 

 

Medlemmer i forskningsgruppen

Medlemmer i forskningsgruppen