PBL i medisinerstudiet
Medisinerstudiet i Trondheim er oppbygd etter PBL-metoden og har
gode erfaringer med studieformen så langt. Evalueringsrapporten fra
første semester forteller om toppmotiverte studenter og resultater
over all forventning. Stikkordene for undervisningsformen er
fagintegrasjon, tidlig pasientkontakt og færre forelesninger.
I praksis fungerer opplæringa ved at studentene kommer sammen i
grupper på sju-åtte personer to ganger i uka.
EGNE LÆRINGSMÅL
Sammen med en veileder tar de utgangspunkt i en autentisk
pasientbeskrivelse, der studentene på egen hånd diskuterer de
aktuelle problemstillingene og setter opp egne
læringsmål. Deretter går ferden mot lesesal og bibliotek for å
innhente og innlære kunnskap om temaet. Dette blir diskutert og
gjennomgått på neste gruppemøte. I annen del av gruppetreffet får
studentene en ny pasientbeskrivelse og går løs på neste
problemstilling. Veilederens rolle er å fungere som rettleder og
koordinator. Det er studentene som skal vare aktive, ta ansvar
for egen læring og vise fram det de kan for gruppa. Gjennom
diskusjoner lærer de seg å sette ord på det de lærer og får
demonstrert sin forståelse av emnet.
MØTER PASIENTENE TIDLIG
I det tradisjonelle medisinerstudiet må studentene vente to og et
halvt år før de møter pasientene. I Trondheim skjer dette omtrent
fra første dag. Studentene får nær kontakt med praktisk medisin i
form av klinikker hvor lærer og student snakker med, og
undersøker en pasient med en bestemt lidelse. Det aktuelle
tilfellet blir utgangspunkt for det studentene skal arbeide med
den uka. Parallelt med dette blir studentene utplassert i
allmennpraksis et visst antall timer.
LANGT FÆRRE FORELESNINGER
I forhold til tradisjonell undervisning er antall
forelesningstimer redusert med 80 prosent. Forelesningene
konsentrerer seg om stoffområder som er spesielt kompliserte og
vanskelig å forstå, eller lærestoff som ennå ikke er behandlet i
lærebøker. Resten av teorien må studentene tilegne seg på egen
hånd. De forskjellige fagene leses parallellt for at de skal få
en helhetlig forståelse av det de holder på
med. Undervisningsmodellen krever flere arbeidstimer enn den
tradisjonelle, men dette blir tatt hensyn til under utarbeidelsen
av timeplanen. Studieplanene blir satt opp for et halvår av
gangen. Den korte planleggingstida gir rom for forandringer og
tilpasninger underveis.
Updated 28.02.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no