Kurs i kommunikasjonstrening
20 faglærere ved NTH deltok i et miniseminar om kommunikasjon i
begynnelsen av april. Målet var å motivere til å gi studentene bedre
skrive- og kommunikasjonsopplæring.
Avdelingsleder
Margrete Haarstad ved Pedagogisk avdeling vil lære NTH-studentene
å skrive og snakke bedre.
Foto: Synnøve Ressem
- Bakgrunnen er en erkjennelse av at studentene våre får for dårlig
trening i å formidle faglig stoff både skriftlig og muntlig, sier
Margrete Haarstad ved Pedagogisk avdeling, som sammen med Arne
Asphjell fra Internasjonal avd. hadde ansvaret for
arrangementet. Seminaret var forøvrig et samarbeidsprosjekt med
Inst. for anvendt språkvitenskap ved AVH.
HVA SNAKKER HAN OM?
Det hjelper lite å være velskolert hvis man mangler evnen til å gjøre
seg forstått! Flere undersøkelser har vist at
kommunikasjonsferdigheter er noe av det ingeniører har mest bruk for
når de kommer ut i arbeidslivet. Men det er også et faktum at de
behersker dette dårlig og at opplæringa er for dårlig. Strategiplanen
fra 1986 har nedfelt at målrettet opplæring og trening i skriftlig og
muntlig kommunikasjon skal bakes inn i NTH-studiet. Det skorter
imidlertid på oppfølgingen og innsatsen har i stor grad vært opp til
den enkelte lærer.
- Derfor konsentrerer vi oss om å nå den enkelte faglærer i denne
omgang, forklarer Haarstad til Gløs.
EGET FAG
Ved NTH har studentene hatt mulighet til å velge "Technical Writing"
og "Scientific Writing" som frivillige fag. Men bortsett fra at
enkelte ildsjeler har lagt inn skrive- og kommunikasjonsferdigheter
som en del av undervisningen i andre kurs, f.eks. lab.kurs, har det
ikke vært noen bred opplæring i kommunikasjonstrening ved NTH. I USA
er skriftlig og muntlig kommunikasjonstrening en obligatorisk del av
ingeniørstudiet. American Society for Engineers spurte for noen år
siden 4.000 ingeniører om å rangere 38 emner etter hvilken betydning
de hadde hatt for deres karriere. På andreplass, etter ledelse, kom
teknisk skriving. På fjerdeplass kom evne til muntlig
kommunikasjon. Andre undersøkelser viser at i løpet av arbeidsdagen
bruker ingeniører over halvparten av tida til kommunikasjon.
- På lang sikt bør vi arbeide for å få opprettet
kommunikasjons-trening som et eget fag ved NTH, sier Haarstad.
- I tillegg må vi bli flinkere til å legge inn trening av
kommunikasjonsferdigheter i eksisterende kurs. Studentene må selv få
anledning til å lære og ta ibruk faguttrykk og ikke bare være passive
tilhørere. Dette vil også styrke den faglige opplæringa, mener
Haarstad.
SR
Updated 03.05.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no