Halvt sykkel, halvt bil
- En glødende interesse for sykling kombinert med en stadig økende
irritasjon over værforholdene i Trondheim.
Slik beskriver Bjørn Ådland bakgrunnen for at han som avsluttende
hovedoppgave ved Fakultet for arkitektur valgte å konstruere og
designe en mellomting mellom en sykkel og bil. Resultatet ble et
pedaldrevet kjøretøy (PDK).
Nybakt sivilarkitekt Bjørn Ådland håper at hans PDK-modell en gang
i nær fremtid kan bli et reelt alternativ til sykkel og bil i
trafikken.
Foto: Halvor Molland
Ådland legger raskt til at han ikke har funnet opp hjulet på nytt.
Det er laget slike liggesykkeltyper tidligere, men få har
overbygg. Jeg ville lage et kjøretøy som kan brukes i trafikken -
sommer som vinter. Jeg har også lagt vekt på sikkerhet, komfort
og design.
Den egentlige starten på oppgaven fant Ådland i et
sykkeltidsskrift for 15 år siden. Da så han en artikkel som
omhandlet sykkelen «Vector» - bygd for å sette fartsrekord. Denne
sykkelen har ligget i bakhodet siden den gang og ofte har han
laget skisseløsninger for en tilsvarende sykkel for allment bruk.
Nå så han muligheten for å arbeide videre med denne sykkelen. Men
arbeidet har ikke vært enkelt.
- Veitrafikkloven er lite presis i sin definisjon av "sykkel". Den
sier at en sykkel er et kjøretøy uten motor, drevet med
pedalkraft. Alle vet hvordan en sykkel ser ut, og lite er gjort
innen eksperimentell formgivning siden sykkelen ble formgitt på
slutten av 1800-tallet. Etter en rundgang med alle offentlige
institusjoner har jeg kommet frem til at min PDK også kommer
innunder definisjonen "sykkel" med alle de fordelene det
innebærer når det gjelder avgifter, sier Ådland.
FORMGIVNING
I arbeidet med PDK'en ville Ådland først og fremst gå nøye gjennom
formgivingen til liggesykkelen. En slik oppgave ville i dag
naturlig bli lagt under Institutt for produktdesign. Da Ådland
startet sin oppgave var imidlertid denne nye studieretningen ennå
ikke startet. Oppgaven ble derfor utført ved Inst. for form og
farge. Her fikk han god hjelp av veilederne Harald Wårvik og
Stein Rønning - begge opprinnelig billedhuggere.
Ådland mener at nettopp billedhuggerbakgrunnen til veilederne har
gitt ham mye hjelp i formgivningen av karosseriet.
Innvendig snitt av PDK'en. Oppfinneren ser for seg at farkosten
skal kunne produseres både som en-seter, kombi (med ekstra
bagasjeplass) og tandem.
Illustrasjon: Bjørn Ådland
AMATØRMESSIGE LIGGESYKLER
-Det finnes en del liggesykkeltyper på markedet, men mange av dem
er amatørmessige ting, ofte laget hjemme i garasjen. Løsningene
er for tunge og for dårlig gjennomtenkt til å kunne slå
gjennom. I tillegg er de lite brukbare på vinterføre og i
regn. Jeg ville forsøke å lage en mer attraktiv, klimatilpasset
sykkel, sier Ådland.
Han ønsket å gi PDK en tiltalende og vakker form. Ådland kom da
frem til at en form omtrent som en avlang dråpe var mest gunstig,
aerodynamisk sett. Tester gjort i vindtunell gir en koeffisient
på 0.2 for Ådlands PDK i forhold til en koeffisient på 1.0 som er
vanlig for dagens syklist. Mindre luftmotstand og lite frontareal
fører til at farkosten får høyere fart enn en vanlig
sykkel. Ådland regner med at en vanlig syklist lett kan sykle
dobbelt så fort på en PDK, som på en ordinær to-hjuling.
SLIPPER AVGIFTER
- Fordelene ved en PDK er nettopp at det er en sykkel. Dermed
slipper du veiavgift, bompenger og bensin. I forhold til en
sykkel sitter du her fastspent i sikkerhetsseler i et karosseri
av et lett og sterkt kunststoff. Dette karosseriet beskytter deg
mot regn og sølesprut. Og om uhellet skulle være ute, sitter du
beskyttet inne i et «egg». Det er også opptil 100 liter
bagasjeplass, forteller Ådland. Du trenger heller ikke være redd
for å begynne å skru på en PDK. Den har ikke mer avansert
mekanikk enn en vanlig sykkel. Og folk flest vil klare å olje
kjeden, justere bremser og gir, samt lappe dekk hvis det skulle
bli behov for det.
HØY PRIS
Ulempene ved en slik sykkel er prisen. Ådland har tatt
utgangspunkt i de aller dyreste off-road syklene som finnes på
markedet, og regner med at prisen vil komme på mellom 50.000 og
100.000 kroner. Prisen vil være sterkt avhengig av om det blir en
reell etterspørsel etter PDK'en, slik at den blir satt i
serieproduksjon. Blir det produksjon for et internasjonalt marked
vil prisene kunne synke betraktelig.
Ådland tenker seg at en PDK vil kunne erstatte en bil nr. 2 eller
en motorsykkel. Den vil også kunne være et alternativ for dem som
tidligere har syntes at de har hatt for lang vei til å sykle til
jobben. Denne gruppen bør kunne la seg friste av den høye
marsjfarten til PDK'en.
FREMTIDSRETTET
Tidlig i prosjektet hadde Ådland en drøm om å lage en prototype av
PDK'en og tok kontakt med Øglænd i Sandnes for et samarbeid.
- Det var kanskje litt naivt å tro at DBS ville lage en prototype
for meg. De sa at "sykkelen er interessant, men fremtidsrettet",
og ville dermed ikke bygge noen prototype. Men de ville være
behjelpelig med deler hvis jeg trengte det, forteller Ådland. Han
fant da fort ut at en prototype ville bli uhensiktsmessig dyr, og
laget en modell i størrelse 1:3 og formga kjøretøyet i detalj på
tegnebordet i stedet.
Ådland medgir at sykkelen er fremtidsrettet, men ikke mer enn at
det i mange andre land blir arbeidet med slike prosjekter. I
California, England og Nederland blir det arbeidet mye med åpne
liggesykler. Prisen for slike sykler ligger der mellom 20.000 og
30.000 kroner. Ådland tror at det bare er et tidsspørsmål før
liggesykler blir et vanlig syn også i Norge. Han viser til at
sykkelmoten går i bølger. Først var det kombisykler, deretter
racersykler med bukkestyre, før offroadbølgen kom - og nå er på
topp. Ådland tror det neste vil bli liggesykler, og ser gjerne at
en av de første i serieproduksjon blir hans egen PDK.
- Jeg anser ikke sykkelen for ferdig. Dette er en konkret løsning,
men det finnes ikke bare ett svar på en slik oppgave. Jeg har
laget en all-round utgave. Sykkelen kunne vært lettere og mer
aerodynamisk, men det ville igjen gått utover den generelle
brukbarheten, komfort og bagasjeplass. Jeg kunne godt tenkt meg å
gå videre på en Dr.ing.- oppgave, for å se mer på denne typen
kjøretøy, avslutter Bjørn Ådland. Den nybakte sivilarkitekten
fikk karakteren 1,25 for sin hovedoppgave.
Av Halvor Molland
Updated 28.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no