Andre prosjekter

I tillegg til CASA og FractAl, er SIMLab involvert en serie andre prosjekter. Noen av dem tilhører finansieringsordninger i regi av Forskningsrådet. To eksempler er henholdsvis Innovasjonsprosjekter (IPN) og Kompetanseprosjekter (KPN) for næringslivet.

 

Fergefri E39

Mye forskning må til for å innfri Stortingets ambisjon om fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. En av utfordringene er å krysse Sognefjorden der den er 1,3 kilometer dyp og 3,7 kilometer bred. Forsker Martin Kristoffersen arbeider for Statens vegvesen, og samarbeider tett med SIMLab. Han undersøker hva som vil skje i en eksplosjon inne i en flytende tunnel. Ingen slike tunneler fins i dag.

 

Høyspentmaster i aluminium

Det trengs 12 helikopterturer for å frakte en høyspentmast til bestemmelsesstedet. Siden Norge er fullt av fjell, innebærer det mye kostbar transport. Inn kommer IPN Alumast. Ambisjonen er å lage høyspentmaster av aluminium i stedet for stål. Det kan potensielt redusere behovet fra 12 til 5 helikopterturer. Forsker Marius Andersen arbeider med oppførselen til og modelleringen av aluminiumsmaster i AluMast.

 

Polymerer i Arktis

Polymerer endrer oppførsel når det blir kaldt. Dette er stipendiat Joakim Johnsens domene. Han er engasjert i prosjektet Arctic Materials II, som ledes av SINTEF. Johnsen arbeider med å utvikle en metode for å framskaffe lokale deformasjonsdata fra eksperimenter med polymerer. Han ser på oppførselen til to typer polymerer ved temperaturer fra +25 til -30 grader. Han registrerer også selvoppvarming av materialene ved hjelp av infrarødt kamera.

 

Lede-evne vs. styrke

KPN-prosjektet AMPERE jakter på den optimale kombinasjonen mellom mekaniske egenskaper og lede-evne i aluminiumslegeringer ved høye temperaturer. Slike egenskaper er ettertraktet i motorrommet på biler, varmevekslere og mange andre steder. Potensielt kan aluminium erstatte kostbart kobber i undersjøiske strømkabler. CASA-professor Knut Marthinsen og SINTEF-forskerne Stéphane Dumoulin og Térence Coudert er sentrale i prosjektet.

 

Fokus på korrosjon

KPN-prosjektet FICAL undersøker korngrensene i aluminium med spesielt fokus på korrosjon. Bedre korrosjons- og mekaniske egenskaper vil potensielt øke bruken av aluminium i bilindustrien. FICAL angriper disse utfordringene på nanonivå, og prøver å utvikle verktøy for å optimalisere legeringsdesign og ytelse. CASA-professor Randi Holmestad og SINTEF-forskerne Calin Marioara, Jesper Friis og Inga Ringdalen er alle involvert.