Kontaktinformasjon

Telefon: 735 92800
Epost: ivr@svt.ntnu.no
Hjemmeside: http://www.ntnu.no/ivr

Besøksadresse:
Loholt allé 85
Paviljong B, Dragvoll

Postadresse:
NTNU
Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap
7491 Trondheim

Velkommen til Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

I løpet av livet vil alle mennesker måtte ta viktige valg eller gjøre endringer, og ha behov for hjelp, råd og veiledning til dette. 

Voksnes læring og rådgivningsvitenskap utvikler tverrfaglig kompetanse om og for personer som ønsker å arbeide med læringsprosesser, rådgivning og ledelse. Vi tar utgangspunkt i at læring foregår kontinuerlig og overalt; i skole, arbeid og fritid. Les mer om hvem vi er og hva vi driver med under "om IVR".


Vi tilbyr tre studieprogram:

I tillegg tilbyr vi etter- og viderutdanning i flere ulike emner: NTNU Videre.

Nyheter

Ny bok: Folkedanningens vandringer - Jubileumsbok om Folkeuniversitetets arbeid for voksne menneskers demokratiske rett til å delta i utdanning, kunnskapstilegnelse og kulturtilbud ut fra egne interesser, evner og behov. Med bidrag fra Jorun M. Stenøien, emeritus Sigvart Tøsse og masterstudent Ingebjørg Gram. (22.10.2014)
 

Institutt for voksnes læring- og rådgivningsvitenskap fylte 4 år 1. oktober 2014. Dagen ble behørig feiret med kaffe og kake! (2.10.2014)


 

NAV Oppland har valgt å sertifisere 33 ungdomsveiledere på karriereverktøyet Profråd gjennom etter- og videreutdanningsemnet RAD6000. Kristin Landrø og Katja Bang holdt kurs for første gruppe med deltakere i september og neste gruppe følger i oktober. Deltakerne vil få teoretisk og praktisk kompetanse i Profråd, som er et hensiktsmessig grunnlag for refleksjon og samtale med veisøkere i ulike faser av sin karriere. (15.9.14)

Ny ansatt ved IVR: Velkommen Ottar Ness! Ottar er førsteamanuensis i rådgivningsvitenskap og kommer til å jobbe mye med veiledning av masterstudenter på master i rådgivningsvitenskap.

(11.9.2014)

Liselott Aarsand: "Confessional talk on parenting", s. 119-130 i den nye antologien av Andreas Fejes and Katherine Nicoll (red.) "Foucault and a Politics of Confession". "In liberal, democratic and capitalist societies today, we are increasingly invited to disclose our innermost thoughts to others. We are asked to turn our gaze inwards, scrutinizing ourselves, our behaviours and beliefs, while talking and writing about ourselves in these terms. This form of disclosure of the self resonates with older forms of church confession, and is now widely seen in practices of education in new ways in nurseries, schools, colleges, universities, workplaces and the wider policy arena." Klikk her for mer informasjon.

I dag hadde vi gleden av å ønske velkommen 24 flotte, nye studenter på bachelorprogrammet. De vil bli fulgt av 25 nye studenter på master i rådgivning og 11 nye studenter på master i voksnes læring. Da er semesteret i gang igjen. Lykke til med studiene, velkommen skal dere være! (14.8.14)

Nye artikkler av Amundsen, Aasen, Gressgård og Hansen:"Preparing organisations for employee-driven open innovation", International Journal of Business Science and Applied Management, Vol. 9, Iss.1, pp. 24-35. 

"Use of information and communication technology to support employee-driven innovation in organizations: a knowledge management perspective", Journal of Knowledge Management, Vol. 18 Iss. 4 (12.8.14)

Ny artikkel av Oscar Amundsen: «Stories and scripts as ‘cultural constraints' on change in organisations», International Journal of Learning and Change, Vol.7, No.3/4, pp. 197-201. (24.6.14)

 
 

Markering av kandidatene 2014: 19.6. ble årets kandidater hedret med en felles lunsj og sin egen master-/bachelorkopp. Takk for en fin tid sammen og lykke til videre! (20.6.14)

 

3.6. gikk årets fagkonferanse av stabelen: Spennende innlegg om innovasjon og læring på arbeidsplassen, bidrag fra tidligere studenter, en hyggelig festmiddag og mer enn 60 fornøyde deltakere - velkommen tilbake neste år! (4.6.14)

Ny artikkel av Liselott Aarsand: Parental self-work: governing enactments in family life
European Journal for Research on the Education and Learning of Adults Vol. 5, No. 1, 2014, pp. 67-80 (8.4.2014)
 

IVR har gjennomført en kandidatundersøkelse 2014. Datainnsamlingen er  avsluttet med en svarprosent på 62 og nå skal vi begynne analysen. Det er trukket en lykkelg vinner av boksjekk/kinokort. Tusen takk til alle som tok seg tid til å delta i undersøkelsen! (3.4.2014)
 

Ny bok av Ragnvald Kvalsund og Kristin Meyer (red.): Samarbeidets kunst i ledelse, veiledning og læring
"
Samarbeid er sentralt i mange av livets gruppesamspill: familiegrupper, læringsgrupper, teamarbeid, veiledningsgrupper, ledergrupper, lagspill etc. I denne boken får du faglige innspill til hvordan du kan lære å lede andre, med spesielt fokus på relasjonell forståelse som betingelse for et godt samarbeid. Boken er aktuell for ledere, veiledere, lærere og studenter." (12.3.14)

Vi har spurt noen studenter på masterprogrammet i voksnes læring om sine tanker om studiet. Les mer om hva de sier om programmet her. (7.3.14)

 

Ny ansatt ved IVR: Velkommen til Jan Arvid Haugan, førsteamanuensis innen rådgivning. Du kan høre mer fra Jan Arvid på fagkonferansen den 3. juni 2014. (28.2.14)


 

Revidert utgave av boken "Didaktisk arbeid" av professor Marit Rismark og dosent Kitt Lygsnes. "Dette er et meget godt gjennomført arbeid. Boka er fornyende innen læreboksjangeren i og med at den bygger på faktiske og personlige gjennomprøvde undervisningsopplegg. Eksemplene i boka matcher meget godt teoristoffet. Didaktikkfeltet har lenge savnet en slik grunnbok i undervisningen, og her gir forfatterne et godt svar på behovet. Det er en lærebok med liv i!" (Professor Tom Tiller om 2. utgave).

Vi i media

Folkehelse som svarteper - innlegg i DN av Erna Håland og Tonje Osmundsen (4.6.14)

Kompetanseløft for karriereveildere i Opplandfylke i regi av IVR (27.1.14)

Finn din lederkapasitet - artikkel av Camilla Fikse i DN (5.8.13)

Innovasjon fra medarbeidere - kronikk av Tone Merethe Aasen og Oscar Amundsen på adressa.no (26.7.13)

The power of words: A crucial conversation at the launch of an action research project - artikkel av Sølvberg og Moen i US-China Education Review

Fallgruver i gjennnomføring av planlagte organisasjonsendringer - artikkel av Amundsen og Kongsvik i Fagbladet samfunn og økonomi

Learning spaces in mobile learning environments - artikkel om "lærings-rom" som oppstår når mobil teknologi tas i bruk av Sølvberg og Rismark

Kultur for innovasjon - Kronikk om innovasjon og organisasjonskultur av Amundsen og Aasen