Småsatellitter og deteksjon av rosa elefanter

Småsatellitter og deteksjon av rosa elefanter

Småsatellitter og deteksjon av rosa elefanter. Illustrasjon.

Rommet er fylt av satellitter som genererer store datamengder, ofte i form av jordobservasjoner (som kan settes sammen til bilder og andre topografiske datasett). Hva man skal bruke bildene til gir nye muligheter for tjenester, for hva kan man egentlig forstå ut fra et bilde? Man kan bruke bilder til å finne gjenstander, som hus og fly, men kan man også bruke bildene til å finne ting man ikke leter etter – som rosa elefanter?

Og hvordan kan vi få satellitter til å ta bilder der vi vil, og av det vi vil?

Relevant kompetanse

Studenter fra alle fagmiljø er velkomne, men spesielt ønsker vi at studenter med interesse for romteknologi og bærekraft skal søke.

Du må gjerne ha interesse for følgende:

  • Programmering
  • Radiokommunikasjon/satellittkommunikasjon
  • Brukergrensesnitt
  • Bærekraftig bruk av jordens ressurser
  • Geografiske informasjonssystem (GIS)
  • Landbruk
  • Geologi
  • Infrastruktur

Om landsbyen

Studenter vil få mulighet til å jobbe med HYPSO-1, NTNUs første satellitt med et hyperspektralt kamera (www.hypso.space). Hyperspektrale bilder inneholder flere målinger av lyset, eller det elektromagnetiske spektrumet, enn det vi kan se med vanlig kameraer. Fra en slik sensor vil man da alstå få bilder av jorda med flere farger, som for eksempel ultra violet eller infra-rødt, og alt som er imellom Med den ekstra informasjonen som blir målt kan man si mer om det man ser på. Denne typen fra satellitt blir brukt til mange applikasjoner hvor det ville vært mye vanskeliger å samle inn data ellers. Det kan være jordbruk over store områder, tørke i utsatte steder, helsetilstanden til vegetasjon, isdekke, eller komposisjonen i havet. Det siste er ofte kalt havfarge observasjoner og er fokus området til HYPSO-1 satellitten.I landsbyen oppfordres dere til å undersøke andre dataportaler for å hente inn data til det dere ønsker å undersøke. Et godt og åpent alternativ er ESAs Copernicus (https://www.copernicus.eu/en/access-data), Eller NASAs Earth Data Portal (https://earthdata.nasa.gov/).

Her er en lenke til en samling av datasett (https://github.com/chrieke/awesome-satellite-imagery-datasets) Hvor flere av de kan brukes til forskjellige anvendelser.
Med data fra disse kildene kan dere se nærmere på enkelte sammenhenger, og potensielt lage nye modeller for å si noe mer om hva vi kan se fra verdensrommet. Dere oppfordres til å undersøke hvorvidt deres modeller er egnet for å kjøres på kanten eller er best egnet til å bli brukt på bakken.

Et siste mål og motivasjonsfaktor er at vi ønsker å oppfordre gruppene til å sende inn abstract (dvs. sammendrag av arbeidet sitt) til en internasjonal romteknologikonferanse og delta på denne om abstract blir antatt. En aktuell konferanse er den årlige International Astronautical Congress (IAC), eller WHISPERS (https://www.ieee-whispers.com/). Eller andre konferanser i regi av ESA som f.eks.: European Workshop on Space Flight Dynamics Services, Systems and Operations (https://atpi.eventsair.com/QuickEventWebsitePortal/fdsso2021/website) eller ESA Phi-week (https://phiweek.esa.int/)

NB: Deltakelse på slike konferanser blir ikke dekket økonomisk av EiT, men det finnes en rekke støtteordninger som det er mulig å søke om. Info om dette blir gitt om det blir aktuelt.

 

Fakta

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Viktig informasjon om EiT:

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.