Punktlig og effektiv jernbane

Punktlig og effektiv jernbane

Med stadig raskere utvikling av verden i dag, blir jernbane et av de viktigste transportmidlene i verden. Jernbane er også en av de mest miljøvennlige formene for transport sammenlignet med andre typer massetransport. Landsbyen handler om å bringe studenter fra forskjellige fagområder sammen for å finne innovative og effektive måter å øke punktligheten og effektiviteten til jernbaner i Norge og verden i dag.

I 2023 ønsker vi å sette søkelys på temaet godsterminaler.

Trondheim sentralstasjon - Brattøra
Albert Lau, Trondheim sentralstasjon - Brattøra

Relevant kompetanse

Jernbane er et tverrfaglig og komplekst fagområde. Det er derfor lett og finne interessante oppgaver og problemstillinger innenfor tema, uansett bakgrunn og fagretning. I både Bane NOR finnes nesten alle faggrupper. 
Øvrige stikkord er: Jernbaneteknikk, konstruksjonsteknikk. økonomi og styring, BIM, energi og miljø, kollektivtransport, prosjekt- og kvalitetsledelse, reisetid og kapasitet, næringsutvikling, geoteknikk, bedriftskultur og kompetanse, sensorteknologi og big data, kunstig intelligens (KI), samfunnsutvikling og arealplanlegging, Organisasjon og ledelse, utredninger, analyse og statistikk.

Om landsbyen

I de fleste europeiske land satses det i dag på jernbane som transportmiddel. En viktig årsak er hensyn til miljø og trafikksikkerhet. Toget er også viktig for å løse vår tids mobilitetsutfordringer knyttet til at folk reiser stadig mer. Også i Norge har fokuset på jernbane økt de senere årene. Spesifikt ønsker regjeringen å overføre godstransport fra vei til jernbane, samt å satse på persontrafikk med jernbane mellom, og i de største byene.

Effektive godsterminaler en forutsetning for å kunne oppnå disse målene. Gods må lastes opp på tog eller på bil og sendes raskt ut. Operatører bør bruke minst mulig tid på håndtering inne på terminalen. Samtidig må terminal plasseres slik at kunder kan nås uten at den tar for stor plass eller er til bry for naboer. Bane NOR har i dag 15 godsterminaler rundt omkring i landet. I tillegg finnes det mange private terminaler og tømmerterminaler som benyttes til opplasting til og fra tog.

De siste årene har det vært fokus i media på de negative konsekvensene av en godsterminal. For eksempel støy og lysforurensning, kapasitetsutfordringer som følge av sporplan og tungtrafikk på vegene ved terminalene. Ofte er problemområdene sammensatte, noe som krever samarbeid mellom mange ulike fag og miljøer for å finne de gode løsningene. 
I tiden fremover vil det være behov for å jobbe med forbedringer innen flere områder, for eksempel:

  • Kvalitetssikring, vedlikehold og utforming av infrastruktur og togmateriell
  • Planlegging, styring og organisering av trafikken
  • Kommunikasjon og samhandling mellom operatører, kunder og berørte naboer.

Samarbeidspartnere

Landsbyen samarbeider med flere aktører innen jernbanebransjen f.eks. Bane NOR, Vy, Jernbanedirektoratet, OSV. Ved deltakelse i denne landsbyen får du både delta på jernbaneseminar, befaringer, omvisninger, foredrag og ekskursjoner i tett samarbeid med spennende fagpersoner.

Forventninger

Landsbyen samarbeider med flere aktører innen jernbanebransjen f.eks. Bane NOR, Vy, Jernbanedirektoratet, OSV. Ved deltakelse i denne landsbyen får du både delta på jernbaneseminar, befaringer, omvisninger, foredrag og ekskursjoner i tett samarbeid med spennende fagpersoner.

Eksempler på problemstillinger

  • Hvordan bør godsterminaler plasseres i byene utvikles (eks. Oslo eller Trondheim) slik at man oppnår et optimalt samspill mellom jernbanen og lokal varetransport?
  • Jernbanerolle i smart-by-transformasjon
  • The Belt and Road Initiative – hvordan vil dette kunne påvirke togtransporten globalt og i nordlige områder?
  • ITS – Hvordan sikre effektiv bruk av IKT i transport-smarte løsninger?
  • Hvordan vil nytt signalsystem (ERTMS) påvirke kapasitet og punktlighet?
  • Hvordan utvikle bedre samarbeid/ infoflyt på ved godshåndtering
  • Diesel-, elektrisk, hydrogen- eller batteridrevet tog?
  • Hvordan utvikle Bane NORs nyetablerte godterminalselskap som organisasjon? Systemer og prosesser.
  • Bruk av Big data for å avdekke besparelser når man sender gods
  • Hyperloop – en mulighet for fremtidig godstransport
  • Godsbehovet på Nord-Norgebanen
  • Forslag til fremtidens terminalløsninger
  • Effektiv arealutnyttelse på godsterminaler
  • Inspeksjon og befaring med robåter for å øke sikkerheten
  • Hvordan bør godsterminal på bane utformes for å gi en akseptabel støybelastning for omliggende bomiljø

Fakta

  • Emnekode: TBA4853
  • Type: Langsgående
  • Undervisningsform: Fysisk
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Albert Lau - NTNU
  • Kontaktinformasjonalbert.lau@ntnu.no 
  • Undervises: Vår 2023
  • Vertsfakultet: IV
    Undervisningssted: Trondheim

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.