Naturressurser – vern versus bruk

Naturressurser – vern versus bruk

Med Dovrefjell i sør og Trollheimen i nord har Oppdal utviklet seg fra et vintersportssted til en helårsdestinasjon. Økt turisme har gitt grobunn for attraksjoner, nærings- og kulturliv, men skaper også større press på naturressursene.  Situasjonen er et klassisk eksempel på konflikter mellom vern og bruk av naturressursene.

Videre hytteutbygging reduserer reinens trekk- og beiteområder, ferdsel utenfor merkede stier kan true en av Oppdals mange rødlistede arter, og mer generelt kan økt bruk av naturressurser føre til slitasje, kødannelser, forsøpling, belastning på infrastruktur og konflikter mellom innbyggere og gjester.

Nasjonalparken Næringshage har i oppdrag å utvikle en besøksstrategi for Oppdal. Formålet til en besøksstrategi er å vise hvilke tiltak som er nødvendige for å balansere verneverdier, besøkende og lokal verdiskapning i et verneområde, slik at en oppnår størst mulig nytte for alle tre interesser. Gruppene i denne landsbyen vil få mulighet til å bidra i denne prosessen. 

Relevant kompetanse

Landsbyen er åpen for studenter fra alle studieprogram, men følgende kan være spesielt relevante: økonomi, sosiologi, statsvitenskap, historie, biologi, økologi og ingeniørvitenskap

Om landsbyen 

Et utvalg muligheter og utfordringer Nasjonalparken Næringshage ønsker innspill til: 

Stedlige kvaliteter og rammebetingelser: 

  • Hvilke kvaliteter er viktig å ta vare på, hvilke (type) områder bør avsettes til rekreasjon og hvilke bør ikke? 
  • Hvilke kvaliteter er det viktig å verne om og hvilke kvaliteter er viktige for tilreisende (og lokalt/regionalt næringsliv)?
  • Hvordan påvirker besøkende natur, naturmangfold, arealbruk, kulturlandskap, lokalkultur og -identitet, samt hvilke konsekvenser har/får dette? 

Målgrupper: 

  • Hvilke faktorer påvirker attraktiviteten i Oppdal som bosted, fritidskommune og reisemål?
  • Hvordan bør rekreasjonsområder kommuniseres og forvaltes, hva kreves eventuelt av tilrettelegging? 
  • Finnes det områder/kvaliteter som ikke bør kommuniseres – hvilke konsekvenser vil eventuelt det ha? 
  • Hvordan gå fra volum til verdiskaping?

Tjenester og produkter: 

  • Kan vi utvikle produkter og tjenester som er positive for natur og økologi? 
  • Hvordan tenke næring og bruk i kombinasjon med vern? 
  • Hvilke løsninger/tiltak kan bidra til å ivareta:
  1. Målgruppene: lokalbefolkning, fritidsinnbyggeren og andre besøkende? 
  2. De stedlige kvalitetene: natur, naturmangfold, arealbruk og kulturlandskap

Bærekraftig stedsutvikling

  • Hvorfor skal vi ha reiseliv og hvordan kan reiselivsnæringen bidra til bærekraftig stedsutvikling?
  • Er det behov for å utvikle fler og større spekter av kriterier som kan brukes for å følge utviklingen i et bærekraftig perspektiv?
  • Forvaltningsoppgavene kan ikke løses av myndighetene alene. Både lokalbefolkningen og de besøkende må involveres. Det er mange som kan gjøre en innsats for å ta vare på landskap og kulturarv. Hvordan kan disse involveres i besøksforvaltningen framover? 

Undervisningsform

I denne landsbyen vil undervisningen foregå fysisk. 

Fakta

  • Emnekode: SØK3801
  • Landsbytittel: Naturressurser - vern versus bruk
  • Type: Intensiv
  • Undervisningsform: Fysisk
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Irmelin Helgesen
  • Undervises: Vår 2023
  • Vertsfakultet: ØK (Trondheim)

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.