Toppbanner CERG

Raskt i form med sprintintervaller

Kan eldre sprinte seg i bedre form på tre uker?

Spinning-sykling

Treningsøkter med makssprinter på 20 sekunder kan forbedre prestasjonsevnen kraftig for både pasienter med kols og friske eldre i løpet av bare tre uker. Tid til utmattelse under en standardisert belastningstest økte med hele 50 % for deltakerne med kols og enda mer for de friske. Deltakerne evnet også å tråkke på med langt større kraft under dragene på slutten av treningsperioden. Blodtrykket sank dessuten både hos friske eldre og eldre med kols.

Slagkraften til hjertet økte derimot ikke som følge av treningen, og kondisjonen målt som maksimalt oksygenopptak var ikke signifikant forbedret i noen av gruppene. Det kan tyde på at sprinttreningen forbedrer prestasjonsevnen gjennom å styrke energiproduksjonen i muskulaturen. Mastergradsprosjektet inkluderer analyser av åtte pasienter med kols og like mange friske eldre. Deltakerne var i 60- og 70-årene og kom til sykehuset for å trene ni økter i løpet av tre uker. Hver gang gjennomførte de fire 20-sekunderssprinter med maksimal innsats, med 3–5 minutter rolig tråkking på ergometersykkel mellom hvert maksdrag.

Les hele masteroppgaven til Akram Samir Fouad Alguindy:
Effect of Short-Term Sprint Interval Training on Cardiovascular Function in Patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease

Sosiale medier og kontakt

Følg oss i sosiale medier:
  Facebook-logo Twitter-logo Instagram-logo

Send oss en e-post:
cerg-post@mh.ntnu.no

Send oss vanlig post:
NTNU, Fakultet for medisin og helsevitenskap
Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
7491 Trondheim

Besøk oss:
St. Olavs Hospital
Prinsesse Kristinas gt. 3
Akutten og Hjerte-lunge-senteret, 3. etg.
7006 Trondheim

CERG logo