Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetet

MOOC – fra stammespråk til realitet

Av 02/09/2013 i Utdanning
MOOC er en av flere trender som vil endre utdanningen i framtida.

MOOC er en av flere trender som vil endre utdanningen i framtida. Foto: NTNU Info.

Tåler vi enda flere forkortelser?

Det gjelder å henge med i stammespråket innen høyere utdanning. Utviklingen skjer raskt.  MOOC er et av de ordene som nærmest over natta har gått inn i dagligtalen. Du bør like godt lære det først som sist: MOOC. Det står for Massive Online Open Courses.

Fra i dag tilbyr NTNU MOOC-kurs (Massive Online Open Courses), som det første universitetet i Norge. I USA er dette velkjent; amerikanske eliteuniversiteter som Harvard, UC Berkeley, Stanford, Massachusetts Institute of Technology (MIT) og Princeton har ledet an i utviklingen av slike nettbaserte kurs.

En oversiktsrapport over IT-utvikling i høyere utdanning sier at vi har ett år eller mindre på å tilpasse oss.

Kunnskapsdepartementet  har satt  ned et eget MOOC-utvalg,  som skal se på betydning av MOOC og nettbasert utdanning i universitet og høyskolesektoren. Det er med skrekkblandet fryd jeg har fått gleden av å lede dette arbeidet. I forrige uke hadde vi vårt første møte.  Debatten spant rundt tema som egenaktivisering av studentene, foreleserne som mentorer, nye internasjonale fellesarenaer for generiske fag og merkevarebygging av professorer som pedagogiske superstjerner.

Vil du dele erfaringer og lære mer, kan du følge med på facebook-siden  NTNU-MOOC , en åpen arena som inviterer til diskusjon. I skrivende stund er det litt over 200 medlemmer som  utveksler erfaringer og synspunkter.

Jeg vil oppfordre alle til å delta i denne debatten, på facebook eller på twitter med offisiell tag #moocut.

Ikke minst ønsker vi en åpen diskusjon om hvilke konsekvenser vi tror denne utviklingen vil ha å si for den norske universitets- og høgskolesektoren.

For meg er det også viktig å tenke på hvilke konsekvenser det har for NTNU.  Refleksjoner omkring studentstrøm, konsekvenser for studietilbud, infrastruktur og finansiering, arbeidslivets behov, og institusjonenes reaksjoner er også viktig.

Du kan lese mer om lansering av MOOC ved NTNU i dagens utgave av Adresseavisen og på Universitetsavisa.

Stikkord: , , ,

Stengt for kommentar.

Toppen